§ 57 f. Folkeskoleloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100
Parter: Bestemmelsen i folkeskolelovens § 57f giver Børne- og Undervisningsministeren tilsyns- og håndhævelseskompetence over kommunalbestyrelsens indgåelse af kvalitetsaftaler efter § 22 b med behandlings- og specialundervisningstilbud samt børne- og ungehjem i kommunen (jf.
Kort sagt
Parter: Bestemmelsen i folkeskolelovens § 57f giver Børne- og Undervisningsministeren tilsyns- og håndhævelseskompetence over kommunalbestyrelsens indgåelse af kvalitetsaftaler efter § 22 b med behand...
Eksempler
Minister pålægger kommunen at indgå en aftale
Et specialpædagogisk opholdssted i kommunen mangler en kvalitetsaftale. Ministeren kræver, at kommunen indgår eller opdaterer aftalen inden en fastsat frist, så undervisningstilbuddet lever op til § 22 b og tilhørende regler.
Forbud mod at anvende et tilbud
Kommunen undlader at efterkomme et pålæg om at sikre en godkendt kvalitetsaftale. Som sidste skridt kan ministeren forbyde kommunen at benytte det pågældende behandlings- eller specialundervisningstilbud for kommunens børn.
Forældre efterspørger kvalitetsaftale ved anbringelse
Ved anbringelse efter serviceloven spørger forældre kommunen om, hvilke kvalitetsaftaler der gælder for det anviste børne- eller ungehjem. Kommunen skal kunne redegøre for aftaler og kvalitetssikring efter § 22 b.
Almindelige misforståelser
- •At kvalitetsaftaler erstatter individuelle afgørelser efter serviceloven — de supplerer hinanden.
- •At ministeren kan tvinge et tilbud til øjeblikkelig lukning — ministerens værktøj er blandt andet forbud mod kommunens brug, efter forudgående pålæg og rimelig frist.
- •At kvalitetsaftaler kun vedrører private leverandører — reglen omfatter tilbud beliggende i kommunen uanset ejerform.
Almindelige spørgsmål
Hvem kan kontakte Børne- og Undervisningsministeren, hvis der mangler en kvalitetsaftale?
Primært er det ministeren, der fører tilsyn. Forældre, lærere eller borgere kan dog rette henvendelse til kommunen og indgive en bekymringshenvendelse, og de kan anmode ministeriet om information eller klage, hvis kommunen ikke reagerer. Kommunens ansvar fremgår også i sammenhæng med servicelovens regler om anbringelser og støtte (fx §§ 3-6 og § 13 c).
Hvad indeholder en kvalitetsaftale efter § 22 b?
Kvalitetsaftaler fastsætter rammer for samarbejde, pædagogisk og faglig kvalitet, opfølgning og ansvar for tilbud, herunder krav som følger af folkeskolelovens § 22 b og tilhørende bekendtgørelser. Aftalerne supplerer de individuelle foranstaltninger efter serviceloven.
Hvor lang er en 'rimelig frist' for at indgå eller ændre en kvalitetsaftale?
Lovteksten angiver ikke en konkret tidsramme. Hvad der er rimeligt, vurderes ud fra sagstype, kompleksitet og barnets behov. Hvis fristen skønnes urimelig, kan det være relevant at søge vejledning hos kommunen eller ministeriet.
Betyr et forbud mod at anvende et tilbud, at tilbuddet lukker?
Nej. Forbuddet betyder, at kommunen ikke må anvende tilbuddet for kommunens egne børn. Det er ikke nødvendigvis en lukning, men det får betydning for kommunale anbringelser og samarbejde, og kan have økonomiske og driftsmæssige konsekvenser for tilbuddet.
AI-forklaring genereret af gpt-5-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
