§ 5. Folkeskoleloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100
Folkeskolelovens § 5 fastlægger skolens kerneopgaver: undervisningen skal give faglig fordybelse, overblik og sammenhæng, og eleverne skal lære fagenes arbejds- og erkendelsesformer.
Kort sagt
Folkeskolelovens § 5 fastlægger skolens kerneopgaver: undervisningen skal give faglig fordybelse, overblik og sammenhæng, og eleverne skal lære fagenes arbejds- og erkendelsesformer. Praktisk betyder ...
Eksempler
Fritagelse fra tysk efter 7. klasse
En elev har særlige sproglige eller sociale behov. Skolelederen indkalder forældre og lærere til møde og beslutter, at eleven fritages fra tysk fra 7. klasse, men lægger i stedet et forløb med supplerende danskfaglig/lektiehjælp i de samme timer.
Supplerende undervisning efter skoleudskiftning
En elev flytter fra udlandet ind i kommunen og mangler faglig forudsætning. Skolen tilbyder supplerende undervisning i de fag, hvor eleven har huller, og tilpasser tidsfordelingen efter § 14 b, stk. 2, efter aftale med forældrene.
Dansk som andetsprog og obligatorisk sprogprøve
På en skole, hvor over 30 % af eleverne bor i et udsat boligområde, kan ministeren kræve obligatoriske sprogprøver som betingelse for ophør af dansk som andetsprog. En elev, der ikke består, får to ekstra år med undervisning i faget.
Almindelige misforståelser
- •Fritagelse fra et fremmedsprog betyder ikke fritimer — eleven skal have anden relevant undervisning i disse timer.
- •Kommunen kan ikke bruge undervisning på andre klassetrin til at erstatte det obligatoriske fagniveau på de fastsatte klassetrin.
- •Dansk som andetsprog er ikke altid tidsbegrænset uden vurdering — ministeren kan fastsætte prøver og særlige regler afhængigt af lokale forhold.
Almindelige spørgsmål
Hvordan får man en elev fritaget fra tysk eller fransk?
Fritagelse træffes af skolens leder efter samråd med elevens forældre og lærere; i enkelte tilfælde kan kommunens ungeindsats efter kapitel 1 d inddrages. Fritagelsen skal være til elevens bedste, og eleven skal have anden relevant undervisning i de pågældende timer.
Hvad kan jeg som forælder forvente, hvis mit barn har brug for supplerende undervisning?
Skolen skal i fornødent omfang tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte. Skolelederen kan efter samråd med jer fravige normeret undervisningstid i § 14 b, stk. 2, hvis det gavner eleven — altid med fokus på barnets tarv (se også barnets-lovens vejledninger).
Kan skolen tilbyde fag på andre klassetrin end de faste?
Ja — kommunalbestyrelsen kan beslutte, at fag også kan gives på andre klassetrin inden for 1.-9. Men det må ikke erstatte den lovpligtige undervisning på de fastsatte klassetrin, og skolen skal sikre, at elever kan følge det faglige forløb.
Hvad gælder for elever, der modtager dansk som andetsprog?
Der skal i fornødent omfang gives undervisning i dansk som andetsprog. Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om organisering, prøver og modtagelsesklasser. For elever i særlige udsatte områder kan der være obligatoriske sprogprøver; særlige undtagelser gælder blandt andet for flygtninge fra Ukraine.
AI-forklaring genereret af gpt-5-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
