Folkeskoleloven > 6. kapitel > § 45.

§ 45. Folkeskoleloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100

Parter: skoleleder, skolebestyrelse og kommunalbestyrelse.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 45. fra retsinformation.dk

Kort sagt

Parter: skoleleder, skolebestyrelse og kommunalbestyrelse. Ifølge folkeskolelovens § 45 er der ved hver skole en leder, som har det administrative og pædagogiske ansvar og er ansvarlig over for både s...

Eksempler

  • Skemaændringer og elevskift

    Skolelederen udarbejder og fastlægger skolens skemaer for det kommende skoleår og fremlægger dem for skolebestyrelsen til kommentering. Skolebestyrelsen kan give en udtalelse, men kan ikke tage den konkrete beslutning i stedet for lederen.

  • Disciplinære handlinger overfor en elev

    En konkret afgørelse om fx en midlertidig sanktion eller tilpasning af en elevs undervisning træffes af skolelederen inden for de rammer, som skolebestyrelse og kommunalbestyrelse har sat. Kommunalbestyrelsen kan ikke omstøde denne konkrete beslutning.

  • Budget og principforslag

    Skolelederen udarbejder forslag til skolens principper og budget og fremsender dem til skolebestyrelsen. Forslagene skal ligge inden for de økonomiske rammer, som kommunalbestyrelsen har fastsat (jf. § 40, stk. 2, nr. 1).

Almindelige misforståelser

  • At kommunalbestyrelsen frit kan omstøde enkeltbeslutninger om elever — det kan den normalt ikke ifølge § 45, stk. 2.
  • At skolebestyrelsen træffer dag-til-dag pædagogiske beslutninger — dens rolle er overordnede principper, ikke konkrete enkeltsager.
  • At skolelederen kan handle uden samarbejde — § 45 understreger, at lederen skal arbejde sammen med de ansatte og inddrage elever i visse spørgsmål.

Almindelige spørgsmål

Kan kommunen lave om på en konkret beslutning, som skolelederen har truffet om en elev?

Som udgangspunkt nej. Ifølge folkeskolelovens § 45, stk. 2 kan kommunalbestyrelsen ikke behandle eller tilsidesætte skolelederens konkrete beslutninger vedrørende elever, når disse ligger inden for de fastsatte mål, rammer og principper. Der er dog visse undtagelser, fx i relation til bestemmelser om undervisningsmiljø (lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø § 1 c) og andre lovbestemte procedurer.

Hvad kan skolebestyrelsen beslutte, hvis ikke de kan træffe konkrete elevbeslutninger?

Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed og godkender eller rådgiver om principper og budgetforslag fra skolelederen (jf. § 44). Den har indflydelse på overordnede prioriteringer, men ikke på den daglige, konkrete ledelse af enkeltsager.

Hvordan inddrages elever i spørgsmål om sikkerhed og sundhed?

Ifølge § 45, stk. 6 skal skolelederen inddrage elever i spørgsmål om deres sikkerhed og sundhed. På skoler med elevråd drøftes formen for inddragelse gennem elevrådet (jf. også § 46). Barnets lovs vejledninger om inddragelse og børns rettigheder kan være relevante i praksis.

Hvor henvender forældre sig, hvis de er uenige i en skoleleders beslutning?

Start med dialog med skolelederen. Hvis uenighed ikke løses, kan forældre rette henvendelse til skolebestyrelsen for drøftelse af principielle forhold eller til kommunens forvaltning for afklaring af økonomi/rammer. Ved formelle klager eller retlige spørgsmål kan det være nødvendigt at søge juridisk rådgivning eller benytte kommunens officielle klageadgang.

AI-forklaring genereret af gpt-5-mini

Folkeskoleloven paragraf 45 - Spørg AI