Folkeskoleloven > 2. kapitel > § 3 a.

§ 3 a. Folkeskoleloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100

Ifølge folkeskolelovens § 3a skal børn, der ikke kan få tilstrækkelig hjælp gennem almindelig undervisningsdifferentiering og holddannelse, tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte efter § 5, stk.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 3 a. fra retsinformation.dk

Kort sagt

Ifølge folkeskolelovens § 3a skal børn, der ikke kan få tilstrækkelig hjælp gennem almindelig undervisningsdifferentiering og holddannelse, tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte ...

Eksempler

  • Individuel faglig støtte ved læsevanskeligheder

    En elev med store læsevanskeligheder får supplerende undervisning i læsning én gang om ugen individuelt plus mindre gruppeundervisning en gang om ugen, så eleven kan følge med i danskfagligt indhold.

  • Personlig assistance ved fysisk funktionsnedsættelse

    En elev med nedsat mobilitet får en personlig assistent, der hjælper med praktiske opgaver i skoledagen (fx transport mellem lokaler, medicinering ved behov, håndtering af materialer), så eleven kan deltage i undervisningen på lige vilkår.

  • Fællesskabsrettet indsats i klassen

    Skolen organiserer inkluderende læringsaktiviteter og arbejder med differentierede materialer, hvor elever med behov får ekstra tid og støtte i små grupper som en del af den almindelige undervisning.

Almindelige misforståelser

  • At støtte efter § 3a kun er for elever med diagnoser — støtte gives ud fra konkrete behov, ikke kun diagnoser.
  • At støtte altid betyder specialskoleplacering — støtte kan være individuel eller samlet i klassefællesskabet.
  • At personlig assistance er en betalbar ekstraydelse fra forælderens side — kommunen/skolen har ansvaret for at tilbyde nødvendig støtte i forbindelse med skolegangen.

Almindelige spørgsmål

Hvem beslutter, om mit barn skal have supplerende støtte eller personlig assistent?

Skolen og kommunen vurderer elevens behov i samarbejde med forældre og relevante fagpersoner. Skolens ledelse og/eller fagligt team laver en vurdering af, om behovet går ud over, hvad differentiering og holddannelse kan løse, jf. folkeskolelovens § 3a og § 5, stk. 5.

Kan vi få støtte efter både folkeskoleloven og serviceloven?

Ja. Folkeskolelovens § 3a angår undervisningsmæssig støtte i skolen. Hvis behovet også omfatter sociale eller praktiske ydelser uden for undervisningen, kan Serviceloven (fx regler og vejledninger relateret til personlig hjælp) komme i spil. Skolen og kommunen bør koordinere indsatsen.

Hvordan kan vi få sagen genvurderet, hvis vi er uenige?

Forældre kan først tale med skolens ledelse og bede om en skriftlig begrundelse og plan. Hvis I fortsat er uenige, kan sagen indbringes for kommunen. Afgørelser efter forvaltningsretlige regler kan desuden påklages til en højere forvaltningsinstans eller i sidste ende til domstolene.

Hvor længe kan støtten gives?

Støtten gives efter behov og skal løbende vurderes og tilpasses. Der bør være regelmæssige opfølgningsmøder mellem skole, forældre og eventuelle øvrige fagpersoner for at justere omfang og formål.

AI-forklaring genereret af gpt-5-mini

Folkeskoleloven paragraf 3a - Spørg AI