Folkeskoleloven > 3. kapitel > § 25 a.

§ 25 a. Folkeskoleloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100

§ 25a i folkeskoleloven giver skoler mulighed for at organisere undervisning i hold både inden for klassen og på tværs af klasser/klassetrin af praktiske og pædagogiske grunde.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 25 a. fra retsinformation.dk

Kort sagt

§ 25a i folkeskoleloven giver skoler mulighed for at organisere undervisning i hold både inden for klassen og på tværs af klasser/klassetrin af praktiske og pædagogiske grunde. Holddannelse må inddrag...

Eksempler

  • Kort læsehold efter evaluering

    Efter løbende læsevurderinger etablerer skolen et 8-ugers intensivt læsehold for elever fra 3. klasse, der viser særlige behov. Holdet omfatter kun dele af danskfagets stof (læseforståelse) og varer en begrænset periode, som tilladt efter § 25a stk. 3.

  • Tværfagligt matematikudfordringshold

    Elever fra 5.-6. klasse, der klarer sig meget godt i matematik, samles i et tværgående hold én moduldag om ugen for at arbejde med udvidede stofområder. Fordi det er pædagogisk begrundet og tidsmæssigt afgrænset, er det i overensstemmelse med § 25a.

  • Praktisk holddeling i idræt

    Af praktiske logistikårsager inddeles en 2. klasses idrætstimer i to hold (f.eks. på grund af halstørrelse eller sikkerhed). Dette er undtaget fra kravet om undervisning i klasse som hovedregel, jf. § 25a stk. 5 sidste pkt.

Almindelige misforståelser

  • At holddannelse altid er niveaudeling; det kan også være midlertidig støtte eller praktisk logistik.
  • At forældre altid skal give formel tilladelse; forældre skal informeres, men skolen kan organisere undervisningen inden for lovens rammer.
  • At holddannelse kan planlægges ubegrænset for hele skoleåret for alle klassetrin — det er begrænset for 7.-10. klasse og for yngste klassetrin ved vurderingsbaserede ændringer.

Almindelige spørgsmål

Skal skolen informere forældre, når mit barn kommer i et hold?

Ja. God praksis og myndighedskrav betyder, at forældre skal informeres om væsentlige ændringer i undervisningen, herunder holddannelse. Information bør indeholde begrundelse (pædagogisk/praktisk), varighed og betydning for elevens undervisning. Hvis ændringen følger af en vurdering af elevens særlige behov, spiller også § 13 og § 18 ind i dokumentationen.

Kan mit barn placeres fast på et hold hele skoleåret?

Hvis holddannelse sker på baggrund af løbende evaluering, må den ikke for 7.-10. klassetrin fastlægges på forhånd for hele skoleåret (§ 25a stk. 4). For 1.-6. klassetrin kan holddannelse baseret på evaluering tidligst begynde efter skoleårets start og skal være delvis og tidsbegrænset (§ 25a stk. 3). Praktiske holddelinger kan dog være mere faste, fx i idræt eller pga. lokale.

Er holddannelse det samme som niveaudeling eller stigmatisering?

Ikke nødvendigvis. Holddannelse kan være pædagogisk begrundet (støtte eller udfordring) eller praktisk. Ifølge barnets-lovens vejledninger skal hensynet til barnets tarv og inklusion veje tungt, så tiltag bør undgå stigmatisering og være midlertidige og dokumenterede.

Kan holddannelse bruges i alle fag?

Holddannelse kan anvendes i folkeskolens fag og obligatoriske emner jf. §§ 5, 7, 9 og 11, men for yngste klassetrin gælder begrænsninger om omfang og varighed når det bygger på evaluering (§ 25a stk. 3). Praktiske holddelinger er ikke omfattet af samme restriktioner.

AI-forklaring genereret af gpt-5-mini

Folkeskoleloven paragraf 25a - Spørg AI