Folkeskoleloven > 3. kapitel > § 22 b.

§ 22 b. Folkeskoleloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100

§ 22b betyder, at den kommune, hvor et behandlings- og specialundervisningstilbud eller et børne- og ungehjem er fysisk placeret, skal have en skriftlig kvalitetsaftale med tilbuddet om den specialundervisning og specialpædagogiske bistand, der leveres.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 22 b. fra retsinformation.dk

Kort sagt

§ 22b betyder, at den kommune, hvor et behandlings- og specialundervisningstilbud eller et børne- og ungehjem er fysisk placeret, skal have en skriftlig kvalitetsaftale med tilbuddet om den specialund...

Eksempler

  • Kvalitetsaftale ved anbringelse i specialtilbud

    En kommune vil anbringe et barn på et regionalt behandlings- og specialundervisningstilbud. Kommunen gennemgår tilbuddet på de fire temaer (organisering, indhold, kompetencer, samarbejde) og indgår en kvalitetsaftale, der beskriver læringsmål, ansvar for handleplaner og hvordan hjemskolen inddrages.

  • Manglende aftale pga. utilstrækkelig kvalitet

    Et børne- og ungehjem kan ikke fremvise dokumentation for pædagogiske fagkompetencer og samarbejdsaftaler med lokale skoler. Kommunalbestyrelsen vurderer, at kvaliteten ikke er tilstrækkelig og afstår fra at indgå kvalitetsaftale, indtil forholdene er bragt i orden.

  • Krav til samarbejde med hjemskolen

    Kvalitetsaftalen fastlægger faste møder mellem tilbuddet og elevens hjemskole, beskriver overlevering af undervisningsplaner og aftaler om løbende opfølgning, så elevens faglige progression kan følges og koordineres.

Almindelige misforståelser

  • At en kvalitetsaftale automatisk garanterer, at et barn får plads på et tilbud — aftalen sikrer kvalitet, men pladser og anbringelser afhænger af konkrete sagsafgørelser.
  • At kvalitetsaftalen erstatter elevens individuelle undervisningsplan (fx IOP). Kvalitetsaftalen er en ramme mellem kommune og tilbud, mens individuelle planer fastlægger elevens konkrete mål.
  • At kommunens ansvar bortfalder efter aftalens indgåelse. Kommunen har fortsat ansvar for vurdering, opfølgning og dokumentation i forhold til barnets trivsel og læring.

Almindelige spørgsmål

Hvem skal indgå kvalitetsaftalen?

Kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor tilbuddet er beliggende, skal indgå kvalitetsaftalen med behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller børne- og ungehjemmet.

Kan kommunen indgå en kvalitetsaftale, hvis tilbuddet mangler dokumentation?

Nej. Det er en betingelse for indgåelse af kvalitetsaftalen, at tilbuddet har den fornødne kvalitet, vurderet efter de angivne temaer. Manglende dokumentation kan derfor forhindre aftaleindgåelse.

Hvad skal kvalitetsaftalen indeholde?

Børne- og undervisningsministeren fastsætter de nærmere krav til form og indhold. Generelt skal aftalen beskrive organisering, tilrettelæggelse og indhold af undervisningen, personalets kompetencer og samarbejde med det lokale skolevæsen.

Hvordan kan forældre få indsigt i kvalitetsaftalen?

Forældre bør kunne få information om relevante dele af kvalitetsaftalen vedrørende den undervisning og støtte deres barn modtager. Der findes også vejledninger i barnets lov om information og medinddragelse i anbringelsessager.

Hvilken rolle spiller Serviceloven og barnets lov i denne sammenhæng?

Serviceloven (fx § 13 c) og barnets lovs vejledninger indeholder regler og praksis for socialfaglige tilbud, koordinering og børns rettigheder ved anbringelser. De supplerer folkeskolens regler ved at fokusere på socialfaglig dokumentation, samarbejde og sagsbehandling.

AI-forklaring genereret af gpt-5-mini

Folkeskoleloven paragraf 22b - Spørg AI