§ 18. Folkeskoleloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100
Folkeskolelovens § 18 stiller krav om, at undervisningens indhold, metoder og materialer varierer, så de svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger.
Kort sagt
Folkeskolelovens § 18 stiller krav om, at undervisningens indhold, metoder og materialer varierer, så de svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger. Skolelederen har ansvaret for, at det und...
Eksempler
Individuel læseplan for elev med særlige behov
Lærere og pædagoger udarbejder en konkret læseplan med mål, metoder og materialer, som tilpasses elevens niveau og aftales med eleven og forældrene. Skolelederen sikrer opfølgning og dokumentation.
Samarbejde om tværfagligt projekt
På et klassetrin planlægger lærere og pædagoger et projekt, hvor forskellige arbejdsformer bruges, og eleverne medinddrages i valg af emner og arbejdsformer, så både faglige mål og trivsel styrkes.
Sikring af prøvekrav i et fag
I fag med prøver fastlægger teamet undervisningens indhold, så det dækker prøvernes kompetencemål og sikrer, at eleverne får mulighed for at øve og dokumentere de nødvendige færdigheder.
Almindelige misforståelser
- •At skolelederen kan fralægge sig alt ansvar ved at delegere — ansvaret for at sikre planlægning og udvikling påhviler fortsat skolelederen.
- •At elever eller forældre ikke skal involveres i målfastsættelse — § 18 kræver netop løbende samarbejde med den enkelte elev.
- •At pædagoger aldrig kan varetage klasselæreropgaven — loven tillader uddelegering til pædagoger under forudsætning af klar opgavefordeling.
Almindelige spørgsmål
Hvem har ansvaret for, at undervisningen tilpasses mit barns behov?
Skolelederen har det overordnede ansvar for, at undervisningen planlægges og tilrettelægges, så alle elever udvikler sig og trives, men det er klassens lærere og tilknyttede pædagoger, som i praksis planlægger og gennemfører tilpasninger i samarbejde med elever og forældre.
Kan pædagoger være klasselærer?
Ifølge § 18 kan opgaven som klasselærer varetages af en af klassens lærere eller uddelegeres til flere af klassens lærere eller pædagoger. Det vigtige er, at ansvaret for koordinering og elevens trivsel er tydeligt placeret og dokumenteret.
Hvad gør jeg, hvis undervisningen ikke lever op til mit barns behov?
Start med at tage det op med klasselæreren og eventuelt pædagogen. Hvis I ikke får tilfredsstillende svar, henvend jer til skolelederen, som har ansvaret for planlægningen. Hvis problemet fortsætter, kan I klage til kommunen eller søge vejledning i relevante bestemmelser i barnets lov og kommunale klageprocedurer.
Skal elever inddrages i fastsættelse af mål?
Ja. På hvert klassetrin og i hvert fag skal lærere og pædagoger løbende samarbejde med den enkelte elev om fastlæggelse af de mål, der søges opfyldt, og elevens arbejde bør tilrettelægges under hensyn til disse mål.
Hvordan sikres, at elever kan opfylde prøvekravene?
I fag med prøver skal undervisningens indhold fastlægges, så kravene i de enkelte fag ved prøverne kan opfyldes. Det indebærer planlægning af mål, undervisningsforløb og afsatte øvelsestimer, så eleverne har mulighed for at nå kompetencemålene.
AI-forklaring genereret af gpt-5-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
