§ 16 a. Folkeskoleloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100
Paragraffen betyder to ting i praksis: For det første indgår undervisningstid ud over det årlige minimum og pauser i skolens 'timebank', som skolen kan bruge til undervisningsforløb og aktiviteter, der understøtter folkeskolens formål (§1) og supplerer fagene (§§5, 9 og 11) samt obligatoriske emner (§7) og klassens tid.
Kort sagt
Paragraffen betyder to ting i praksis: For det første indgår undervisningstid ud over det årlige minimum og pauser i skolens 'timebank', som skolen kan bruge til undervisningsforløb og aktiviteter, de...
Eksempler
Brug af timebank til målrettet læseforløb
Skolen anvender timer fra timebanken til et intensivt læseforløb for en gruppe elever i 3. klasse. Forløbet supplerer danskfaget og er planlagt som ekstra undervisning i perioder, kombineret med klassens tid og løbende evaluering.
Fravigelse af skema for styrket matematikindsats
En elev i 6. klasse får dagligt 30 minutters ekstra matematikundervisning. Efter samråd med forældrene fraviger skolelederen en del af fritidstimerne i §14 b, stk. 2, for at gennemføre indsatsen, fordi det vurderes at være til elevens faglige bedste.
Tværfagligt projekt via timebanken
Skolen bruger timebankstimer til en tværfaglig projektuge, der understøtter både faglige mål i flere fag og obligatoriske emner. Projektet supplerer den almindelige undervisning uden at reducere elevernes rettigheder til faglig undervisning.
Almindelige misforståelser
- •Timebankstimer fjerner ikke elevens ret til lovpligtig undervisning — de bruges til at supplere og styrke den faglige undervisning.
- •Samråd med forældrene er ikke nødvendigvis et absolut veto; det indebærer inddragelse og dialog, men skolelederen kan beslutte fravigelse hvis det vurderes at være til elevens bedste.
- •Styrket indsats efter §16a gælder elever i den almindelige klasse — det er ikke det samme som specialklasseplacering eller specialundervisning efter særlige regler.
Almindelige spørgsmål
Hvad er 'timebanken' helt konkret?
Timebanken består af undervisningstimer ud over det årlige minimumstimetal og pauser, som skolen kan disponere til supplerende undervisningsforløb og aktiviteter, der støtter folkeskolens formål (§1) og supplerer fagene (§§5, 9, 11) og obligatoriske emner (§7).
Hvem beslutter, om mit barn får styrket indsats i dansk eller matematik?
Skolen skal identificere de fagligt mest udfordrede elever og tilbyde en styrket indsats. Beslutningen og planlægningen sker i samarbejde mellem lærere og skoleledelse, og forældrene skal inddrages i samråd. Hvis det kræver ændring af undervisningstiden efter §14 b, træffer skolelederen beslutningen efter samråd med forældrene.
Kan skolen tage timer fra andre fag for at give ekstra dansk eller matematik?
Paragraffen giver mulighed for, at skolelederen efter samråd med forældrene kan fravige bestemmelser i §14 b, stk. 2, hvis det er til elevens bedste. Det skal dog ske med faglig begrundelse, dokumentation og i overensstemmelse med folkeskolens formål. Ved tvivl kan forældre anmode om skriftlig forklaring og klage til kommunen.
Hvad kan jeg gøre, hvis jeg er uenig i skolens beslutning?
Start med dialog med lærere og skoleleder. Hvis I ikke når til enighed, kan I klage til den kommunale forvaltning eller anvende de klagemuligheder, kommunen stiller til rådighed. Barnets-lovens principper om barnets bedste og forældreinvolvering kan være relevante i vurderinger.
AI-forklaring genereret af gpt-5-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
