§ 14 b. Folkeskoleloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100
§ 14 b i folkeskoleloven fastlægger, hvor mange undervisningstimer en elev skal have i løbet af et skoleår: mindst 1.
Kort sagt
§ 14 b i folkeskoleloven fastlægger, hvor mange undervisningstimer en elev skal have i løbet af et skoleår: mindst 1.030 klokketimer i børnehaveklasse og 1.-3. klasse, mindst 1.320 klokketimer i 4.-6....
Eksempler
Almindeligt skema i 2. klasse
En elev i 2. klasse skal have mindst 1.030 klokketimer i skoleåret. Skolen planlægger skemaet inkl. pauser, så det samlede timetal når dette minimum uden at overskride lokale rammer.
Elev med flere valgfag
En elev i 8. klasse vælger to valgfag ud over obligatoriske fag. Det samlede timetal kan overstige 1.400 timer, fordi reglen tillader overskridelse ved valg af mere end ét valgfag (jf. § 9, stk. 7).
Specialskole søger ministergodkendelse
En friskole med et særligt pædagogisk tilbud ansøger børne- og undervisningsministeren om at få godkendt et skoleår med over 1.400 timer. Ansøgningen skal være pædagogisk begrundet og dokumenteret.
Almindelige misforståelser
- •At pauser/frikvarterer ikke tæller med — de indgår i opgørelsen af klokketimer.
- •At 1.400 timers grænsen er absolut uden undtagelser — flere valgfag eller ministergodkendelse kan medføre overskridelse.
- •At skolen frit kan forlænge skoleåret uden dokumenteret pædagogisk begrundelse og eventuel ministertilladelse.
Almindelige spørgsmål
Tæller frikvarterer og pauser med i timetallet?
Ja. Ifølge § 14 b, stk. 3 opgøres undervisningstimer i klokketimer, og pauser indgår i den samlede undervisningstid.
Kan skolen lave et skoleår med mere end 1.400 timer?
Som udgangspunkt må undervisningstiden ikke overstige 1.400 timer. Undtagelser er elever, der vælger mere end ét valgfag (jf. § 9, stk. 7), eller hvor børne- og undervisningsministeren på baggrund af en pædagogisk begrundet ansøgning godkender en overskridelse.
Hvem har ansvaret for at sikre, at timetallet overholdes?
Skoleledelsen og den ansvarlige skolemyndighed (typisk kommunen for folkeskoler) skal sikre, at undervisningstiden planlægges og dokumenteres i overensstemmelse med folkeskoleloven. Ved afvigelser skal der være fagligt/pædagogisk grundlag og eventuelt ministergodkendelse.
Kan forældre få indflydelse på timetallet eller skemaet?
Forældre kan drøfte skema og fagvalg med skolebestyrelse og skoleledelse. Grundlovens § 76 om valg af undervisningstype og barnets tarv (jf. barnets-lovens vejledninger) kan være relevant i tvivlssituationer, men de konkrete timetal følger folkeskolelovens regler og skolens pædagogiske plan.
AI-forklaring genereret af gpt-5-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
