Folkeskoleloven > 6. kapitel > § 40 a.

§ 40 a. Folkeskoleloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100

Paragraffen betyder, at kommunen én gang årligt skal gennemføre en formel dialog med skolens leder om skolens udvikling.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 40 a. fra retsinformation.dk

Kort sagt

Paragraffen betyder, at kommunen én gang årligt skal gennemføre en formel dialog med skolens leder om skolens udvikling. En forældrerepræsentant fra skolebestyrelsen har ret til at være med, men der e...

Eksempler

  • Opfølgning på lave læseresultater

    Kommunalbestyrelsen gennemfører samtale med skolens leder hvor testresultater fra 3. klasse (jf. §13a) viser lav læsefærdighed. Forældrerepræsentanten deltager, anbefaler ekstra læseindsatser, og der aftales et kommunalt støttet efteruddannelsestilbud til lærere samt evaluering i næste års samtale.

  • Dokumentation af tidligere aftalte tiltag

    Ved den årlige samtale præsenterer skolelederen status for et tidligere besluttet inklusionsprojekt. Forældrerepræsentanten sikrer, at der føres referat med konkrete milepæle, som kan følges op næste år, jf. kravet om opfølgning i §40a stk. 2.

  • Forældrerepræsentant tager initiativ

    En nyvalgt forældrerepræsentant beder om at få uddybende data om obligatoriske test (jf. §13a) og foreslår et tema for næste samtale: overgangen mellem mellemtrin og udskoling. Kommunen noterer forslaget som punkt til næste års udviklingssamtale.

Almindelige misforståelser

  • At alle forældre automatisk har ret til at deltage i skoleudviklingssamtalen — kun én forældrerepræsentant fra skolebestyrelsen har denne ret.
  • At samtalen alene afgør enkeltstående elevsager — formålet er skoleudvikling, ikke individuel elevsagsbehandling.
  • At obligatoriske test er det eneste grundlag for beslutninger — de er et vigtigt input, men dialogen inddrager også andre forhold og tidligere opfølgningspunkter.

Almindelige spørgsmål

Hvem må deltage i skoleudviklingssamtalen?

Lovteksten giver en forældrerepræsentant fra skolebestyrelsen ret til at deltage. Øvrige forældre, lærere eller eksterne kan kun deltage, hvis de er inviteret af kommunen eller skolens leder i forbindelse med samtalen.

Kan samtalen føre til individuelle elevtiltag?

Samtalen handler primært om skolens overordnede udvikling. Resultater fra obligatoriske test (jf. §13a) og andre data kan danne grundlag for skole- eller årgangsindsatser. Individuelle foranstaltninger overfor en elev følger andre procedurer og relevante regler i barnets lov og skolelovgivningen.

Hvad hvis kommunen ikke afholder den årlige samtale?

Det er en forpligtelse i Folkeskolelovens §40a. Skolebestyrelsen eller den forældrerepræsentant, der har ret til at deltage, bør gøre kommunen opmærksom på manglen. Hvis kommunen forsømmer sin pligt, kan skolebestyrelsen kontakte det kommunale skoleudvalg eller søge vejledning om klage- og tilsynsveje i kommunal forvaltning og relevante vejledninger (herunder principper i barnets lov).

Hvad indeholder 'obligatoriske test' jf. §13a?

De obligatoriske test er nationale test, som bruges til at måle elevernes færdigheder i udvalgte fag. I sammenhæng med §40a anvendes resultaterne som ét af grundlagene for at vurdere skolens faglige niveau og planlægge udviklingstiltag.

AI-forklaring genereret af gpt-5-mini

Folkeskoleloven paragraf 40a - Spørg AI