§ 4. Folkeskoleloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100
Folkeskolelovens § 4 sikrer, at børn kan få specialpædagogisk bistand allerede før de begynder i skole, og at elever med meget omfattende støttebehov kan tilbydes undervisning i op til 12 år.
Kort sagt
Folkeskolelovens § 4 sikrer, at børn kan få specialpædagogisk bistand allerede før de begynder i skole, og at elever med meget omfattende støttebehov kan tilbydes undervisning i op til 12 år. Bistande...
Eksempler
Tidlig specialpædagogisk indsats før skolestart
Et 5-årigt barn med betydelige sprog- og motoriske vanskeligheder får tilbudt specialpædagogisk bistand via kommunen før skolestart. Kommunen bruger national specialrådgivning til at få faglig vurdering og anbefalinger til skolestarten.
Tildeling af ekstra skoleår (12 års undervisning)
En elev med komplekse funktionsnedsættelser vurderes at have behov for meget langvarig, tilpasset undervisning. Efter individuel vurdering tilbydes eleven undervisning i 12 år for at sikre bedst muligt læringsudbytte og overgang til voksne tilbud.
Skolesamarbejde med national vidensorganisation
En folkeskole indhenter specialrådgivning fra den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation i forbindelse med udredning af en elevs særlige behov, så kommunen kan træffe en funderet beslutning om indsatser og eventuel forlængelse af skoleforløbet.
Almindelige misforståelser
- •At specialpædagogisk bistand i § 4 kun gælder efter skolestart — den gælder også før skolestart.
- •At 12 års undervisning er automatisk for elever med særlige behov — det kræver individuel vurdering og beslutning.
- •At national rådgivning overtager kommunens beslutningsansvar — rådgivning er støtte til kommunens udredning og beslutning.
Almindelige spørgsmål
Hvem kan anmode om specialpædagogisk bistand før skolestart?
Forældre, dagtilbud eller kommunen kan tage initiativ til, at barnet får en vurdering og tilbud om specialpædagogisk bistand. Kommunen beslutter indsatsen efter udredning og kan indhente rådgivning fra den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation.
Hvordan afgøres det, om en elev får tilbudt undervisning i 12 år?
Tilbud om 12 års undervisning følger af en individuel faglig vurdering af elevens udviklingsbehov. Beslutningen træffes af kommunen/skolen på baggrund af udredning og rådgivning; forældres, elevens og tværfaglige professionelles synspunkter inddrages efter de relevante vejledninger (herunder principper fra barnets-lovens vejledninger).
Har forældrene indflydelse på beslutningen?
Ja. Forældre skal inddrages i udredningen og beslutningsprocessen. Barnets-lovens vejledninger om inddragelse og samarbejde (bl.a. de nævnte afsnit) understøtter, at familien får information og mulighed for at bidrage med oplysninger og ønsker.
Kan kommunen indhente ekstern specialistviden?
Ja. § 4 åbner for, at kommuner, regioner og skoler kan indhente viden og specialrådgivning fra den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation som led i kommunens udredning.
AI-forklaring genereret af gpt-5-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
