Folkeskoleloven > 5. kapitel > § 35.

§ 35. Folkeskoleloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100

Efter folkeskolelovens § 35 har forældremyndighedens indehaver — eller den, der faktisk sørger for barnet (fx en fast plejeforælder) — en pligt til at medvirke til, at barnet opfylder undervisningspligten, og må ikke lægge hindringer i vejen herfor.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 35. fra retsinformation.dk

Kort sagt

Efter folkeskolelovens § 35 har forældremyndighedens indehaver — eller den, der faktisk sørger for barnet (fx en fast plejeforælder) — en pligt til at medvirke til, at barnet opfylder undervisningspli...

Eksempler

  • Gentaget skjult fravær

    Et barn møder gentagne gange ikke op til undervisning uden gyldig grund. Skolen kontakter forældrene, indkalder til møde og informerer kommunen. Kommunen vurderer støttebehov og kan iværksætte sociale foranstaltninger jf. barnets-lovens vejledninger.

  • Forælder afviser tilbud om specialpædagogisk støtte

    Skolen tilbyder ekstra støtte til en elev, men forældrene nægter at samarbejde. Skolen dokumenterer tilbagemeldinger og inddrager kommunen for at sikre, at barnet får den nødvendige undervisning og støtte i overensstemmelse med § 35.

  • Plejeforælder sikrer fremmøde

    En plejefamilie uden forældremyndighed står for barnets daglige pasning. Den, der faktisk sørger for barnet, har efter § 35 pligt til at sørge for, at barnet deltager i undervisningen og må ikke forhindre det.

Almindelige misforståelser

  • At forældre frit kan vælge hjemundervisning uden kommunal afklaring — undervisningspligten skal stadig kunne dokumenteres og vurderes.
  • At skolen ikke må kontakte kommunen uden forældres samtykke — ved bekymring om barnets trivsel kan skolen underrette kommunen.
  • At kun den juridiske forældremyndighed bærer ansvar — den, der faktisk sørger for barnet, har også pligt efter § 35.

Almindelige spørgsmål

Hvem er omfattet af formuleringen "den, der faktisk sørger for barnet"?

Det omfatter personer, som i praksis passer barnets daglige behov og træffer daglige beslutninger om fx fremmøde i skole — fx faste plejeforældre eller andre voksne med kontinuerlig omsorgsansvar. De har samme pligt som forældremyndighedens indehaver efter § 35.

Hvad gør skolen, hvis et barn ofte er væk fra undervisningen?

Skolen registrerer fraværet, kontakter forældrene, indkalder til møde og drøfter støtte og årsager. Ved fortsat problematik inddrages kommunen, som kan vurdere og iværksætte foranstaltninger efter barnets-lovens vejledninger (fx afsnit 18, 69 og 78).

Kan forældre vælge hjemundervisning i stedet for folkeskole?

Valg af undervisningsform reguleres af lovgivningen og kommunens praksis. Hvis forældre overvejer alternativer til folkeskole, skal de tage kontakt til kommunen og skolen tidligt for at afklare, hvilke muligheder og krav der gælder, og hvordan undervisningspligten kan opfyldes i overensstemmelse med gældende regler.

Hvad sker der, hvis en forælder bevidst lægger hindringer i vejen for barnets undervisning?

Bevidst hindring kan medføre, at skolen og kommunen intensiverer indsatsen, dokumenterer forholdene og tager relevante foranstaltninger efter barnets-loven. I praksis kan kommunen tilbyde støtte, iværksætte sociale tiltag eller andre foranstaltninger. Ankestyrelsens afgørelser kan give vejledning i, hvornår indgriben er nødvendig.

AI-forklaring genereret af gpt-5-mini

Folkeskoleloven paragraf 35 - Spørg AI