Folkeskoleloven > 4. kapitel > § 30 a.

§ 30 a. Folkeskoleloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100

Folkeskolelovens § 30a giver Børne- og Undervisningsministeren hjemmel til at udstede nærmere regler om, hvilke faglige eller formelle kvalifikationer personer skal have, når de varetager særlige undervisningsopgaver eller opgaver af særlig karakter i tilknytning til undervisningen.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 30 a. fra retsinformation.dk

Kort sagt

Folkeskolelovens § 30a giver Børne- og Undervisningsministeren hjemmel til at udstede nærmere regler om, hvilke faglige eller formelle kvalifikationer personer skal have, når de varetager særlige unde...

Eksempler

  • Specialundervisning

    Ministerens regler kan kræve, at personale, der varetager specialpædagogiske undervisningsforløb, har relevant pædagogisk efteruddannelse eller autorisation. Det sikrer faglighed i tilbud til elever med særlige behov og harmonerer med autorisationsreglerne om krav til undervisere.

  • Dansk som andetsprog eller tosprogede tilbud

    Ved særlige sprogindsatser kan regler stille krav om kompetencer i dansk som andetsprog. Hvis en skole ansætter en udenlandsk lærer til dette, vil anerkendelse efter Autorisationsloven (§ 55) ofte være relevant.

  • Faglige eksterne instruktører (fx idræt eller musik)

    Ekstern undervisning i idræt, svømning eller musik kan være omfattet af krav om faglig baggrund eller certificering for at sikre elevsikkerhed og undervisningskvalitet. Ministerens regler kan præcisere disse krav.

Almindelige misforståelser

  • At § 30a giver ministeren beføjelse til at ansætte personale direkte — den regulerer kun krav til kvalifikationer, ikke ansættelser.
  • At alle undervisere straks bliver udelukket, hvis de ikke har en specifik formel uddannelse — regler kan indeholde overgangsordninger eller undtagelser (se Autorisationsloven § 26).
  • At udenlandske læreres kompetencer automatisk ikke er gyldige — der findes procedurer for anerkendelse efter Autorisationsloven (§ 55).

Almindelige spørgsmål

Hvem fastsætter de konkrete kvalifikationskrav?

Børne- og Undervisningsministeren fastsætter de nærmere bestemmelser i medfør af Folkeskolelovens § 30a. Kommuner og skoleledelser skal herefter følge disse regler i praksis ved ansættelse og organisering af undervisning.

Kan en skole selv bestemme, at en opgave kræver en bestemt uddannelse?

Skoler kan stille krav ved ansættelse inden for rammerne af ministerens bestemmelser og gældende ansættelsesret. Hvis ministeren har fastsat specifikke kvalifikationskrav, skal skolen følge disse. Autorisationsregler kan desuden sætte fælles minimumskrav.

Hvad sker der, hvis en udenlandsk lærer skal undervise i en særlig opgave?

Udenlandske kvalifikationer kan blive vurderet og anerkendt efter Autorisationsloven (fx § 55). Der kan også være regler om supplerende kurser eller autorisation før vedkommende må varetage bestemte opgaver.

Kan forældre kræve at vide, hvilken kvalifikation en person har, der underviser deres barn?

Ja. Forældre kan rette forespørgsler til skoleledelsen eller kommunen om personalets faglige baggrund. Offentligheden omkring personalekvalifikationer er ofte begrænset af persondatalovgivning, men skolen kan give relevante oplysninger om de kvalifikationer, der er nødvendige for opgaven.

AI-forklaring genereret af gpt-5-mini

Folkeskoleloven paragraf 30a - Spørg AI