§ 29 a. Folkeskoleloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100
Folkeskoleloven §29a åbner mulighed for, at både personale med lærer- og pædagoguddannelse varetager undervisning i børnehaveklassen og på 1.
Kort sagt
Folkeskoleloven §29a åbner mulighed for, at både personale med lærer- og pædagoguddannelse varetager undervisning i børnehaveklassen og på 1.-3. klassetrin. Vigtig pointe: det er en betingelse, at den...
Eksempler
Pædagog varetager læsegruppe i 2. klasse
En pædagog fører en lille læsegruppe med fokus på læseforståelse og sproglig udvikling som en afgrænset opgave i samarbejde med klassens lærer. Læreren står for faglig progression og vurdering af elevernes niveau.
Lærer leder børnehaveklasse med pædagogisk støtte
I børnehaveklassen underviser en lærer i strukturerede faglige aktiviteter, mens en pædagog varetager relations- og legbaserede aktiviteter som støtte til trivsel og social læring — begge inden for deres kompetenceområder.
Særforløb for et barn med trivselsudfordringer
Pædagogen arbejder med afgrænsede sociale færdigheder og daglig struktur ved siden af lærerens faglige tilrettelæggelse. Ved bekymring følges barnets-lovens vejledninger om tidlig indsats og samarbejde med forældre og relevante fagpersoner (se afsnit 70, 110 og 117).
Almindelige misforståelser
- •At pædagoger frit kan erstatte lærere i alle fag og i alle opgaver — §29a begrænser det til afgrænsede opgaver inden for kompetencer.
- •At skoleledelsen ikke behøver godkende eller dokumentere opgavefordelingen — ledelsen har ansvar for faglig forsvarlighed.
- •At barnets-lovens regler om samarbejde og tidlig indsats ikke gælder ved ændret bemanding — tværtimod er de relevante ved bekymring eller særlig støttebehov.
Almindelige spørgsmål
Kan en pædagog stå alene for al undervisning i en 2. klasse?
Nej. En pædagog kan varetage undervisningsopgaver, men kun afgrænsede opgaver inden for egne kompetencer og kvalifikationer. Skolelederen skal sikre, at den faglige kvalitet og ansvarlighed opretholdes.
Skal skolen informere forældre om, hvem der underviser og hvilke opgaver de udfører?
Ja. Både Folkeskoleloven og barnets-lovens vejledninger (fx afsnit 70 og 105) understreger informationspligt og samarbejde med forældre, især ved ændringer i undervisningen eller ved bekymring for et barns trivsel.
Hvem har det overordnede faglige ansvar for undervisningen?
Skolelederen og kommunen bærer det overordnede ansvar for, at undervisningen er fagligt forsvarlig. Den enkelte lærer eller pædagog skal holde sig inden for sine kompetencer og kan få supervision og efteruddannelse efter behov.
Hvad gør jeg, hvis jeg er utilfreds med, at en pædagog underviser mit barn?
Tal først med klasselæreren eller skolelederen om opgavefordelingen og faglighed. Hvis problemet ikke løses, kan du kontakte skolebestyrelsen eller kommunen. Ved bekymring for trivsel skal kommunens sagsbehandling følge barnets-lovens vejledninger (fx afsnit 110 og 117).
AI-forklaring genereret af gpt-5-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål:
