Folkeskoleloven > 3. kapitel > § 24 a.

§ 24 a. Folkeskoleloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100

Folkeskolelovens § 24a giver kommunalbestyrelsen mulighed for — efter udtalelse fra både skolebestyrelsen og forældrebestyrelsen i et dagtilbud eller fritidshjem — at beslutte, at en folkeskole og et dagtilbud/fritidshjem får fælles leder og fælles bestyrelse.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 24 a. fra retsinformation.dk

Kort sagt

Folkeskolelovens § 24a giver kommunalbestyrelsen mulighed for — efter udtalelse fra både skolebestyrelsen og forældrebestyrelsen i et dagtilbud eller fritidshjem — at beslutte, at en folkeskole og et ...

Eksempler

  • Lille landsbyskole og kommunalt dagtilbud slår bestyrelser sammen

    Kommunalbestyrelsen beslutter efter høring at skolens og det nærliggende dagtilbuds bestyrelser og ledelse samles. Ved beslutninger om skolens årsplan deltager kun skole-repræsentanterne, hvor forældrevalgte fra skolen udgør flertallet. Ved beslutninger om dagtilbuddets åbningstid deltager alene dagtilbudsrepræsentanterne, med dagtilbudsforældrene i flertal.

  • Renovering berører kun dagtilbuddet

    Fælles bestyrelse behandler et forslag om indretning af dagtilbuddets lokaler. Ifølge § 24a træffer kun dagtilbudsmedlemmerne beslutningen, og forældrerepræsentanter for dagtilbuddet skal udgøre flertallet ved denne beslutning.

  • Valg af repræsentanter til fælles bestyrelse

    Ved valg af skoleforældre til fællesbestyrelsen anvendes reglerne i § 43 om valg. Kommunalbestyrelsen fastsætter særregler for, hvordan dagtilbudsforældre og -medarbejdere vælges til den fælles bestyrelse, så begge institutioners interesser sikres.

Almindelige misforståelser

  • At en fælles bestyrelse betyder, at dagtilbuddet mister al selvstændighed; loven kræver flertalsbeskyttelse for forældre i beslutninger, der kun vedrører deres enhed.
  • At skoleforældre automatisk kan bestemme over dagtilbudets forhold — loven kræver, at kun dagtilbudsrepræsentanter træffer beslutninger vedrørende dagtilbuddet, med dagtilbudsforældre i flertal.
  • At elevrepræsentanter altid har stemmeret i alle spørgsmål; deres rolle følger af, hvilke beslutninger der vedrører skolen versus dagtilbuddet.

Almindelige spørgsmål

Kan kommunen tvinge en skole og et dagtilbud sammen uden dialog?

Kommunalbestyrelsen kan kun træffe beslutning efter at have indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen og forældrebestyrelsen i det berørte dagtilbud eller fritidshjem. Det betyder, at høring skal finde sted, men kommunen har beslutningskompetencen. Hvis processuelle mangler eller forvaltningsretlige fejl foreligger, kan almindelige klagemuligheder og forvaltningsretlige søgsmål blive aktuelle.

Hvem fastsætter reglerne for valg af dagtilbudsrepræsentanter?

Kommunalbestyrelsen fastsætter reglerne for valg af forældre- og medarbejderrepræsentanter for dagtilbuddet til den fælles bestyrelse. For skolens repræsentanter finder reglerne i § 43 anvendelse.

Hvordan sikres forældrernes indflydelse ved beslutninger, der kun vedrører én enhed?

Lovens § 24a kræver, at beslutninger, der alene har betydning for dagtilbuddets eller fritidshjemmets virksomhed, træffes af de medlemmer af den fælles bestyrelse, der repræsenterer dagtilbuddet/fritidshjemmet, og at forældrerepræsentanter for dagtilbuddet/fritidshjemmet udgør flertallet ved sådanne beslutninger. Det samme princip gælder for skolebeslutninger.

Er elevrepræsentanter altid med i alle beslutninger?

Elever vælges af og blandt folkeskolens elever som repræsentanter i den fælles bestyrelse. Ved beslutninger, der alene vedrører dagtilbuddet eller fritidshjemmet, er det dog kun dagtilbudsrepræsentanterne, der træffer beslutningen, så elevrepræsentanter fra skolen har ikke nødvendigvis stemmeret ved sådanne beslutninger.

AI-forklaring genereret af gpt-5-mini

Folkeskoleloven paragraf 24a - Spørg AI