Folkeskoleloven > 1. kapitel > § 1.

ForrigeNæste

§ 1. Folkeskoleloven

Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1100

Folkeskolens formålsparagraffer fastlægger skolens overordnede opgave: sammen med forældrene at udvikle elevers kundskaber og færdigheder, gøre dem fortrolige med dansk kultur og historie, fremme forståelse for andre kulturer og for menneskets samspil med naturen samt at styrke deres alsidige udvikling og lyst til videre læring.

Fra Retsinformation.dk
Screenshot af § 1. fra retsinformation.dk

Kort sagt

Folkeskolens formålsparagraffer fastlægger skolens overordnede opgave: sammen med forældrene at udvikle elevers kundskaber og færdigheder, gøre dem fortrolige med dansk kultur og historie, fremme fors...

Eksempler

  • Samarbejde om læringsmål

    En kontaktlærersamtale hvor læreren og forældrene drøfter elevens mål, støttebehov og hvordan hjemmet kan støtte læringen – i tråd med folkeskolens krav om samarbejde med forældrene.

  • Tværfagligt projekt om kultur og natur

    Et projektforløb hvor elever arbejder med dansk kulturarv, møder historier fra andre lande og undersøger naturens samspil – kombinerer faglige kundskaber, kulturel forståelse og naturforståelse.

  • Elevråd som demokratisk træning

    Elevrådsarbejde hvor elever øver medbestemmelse, diskuterer skoleregler og planlægger fælles aktiviteter, så de lærer rettigheder, pligter og deltagelse i et demokratisk fællesskab.

Almindelige misforståelser

  • At folkeskolen kun skal fokusere på faglighed – skolen skal også fremme personlig udvikling, kulturforståelse og demokratiske kompetencer.
  • At forældre alene bestemmer indholdet i undervisningen – forældre samarbejder med skolen, men undervisningen fastsættes ud fra folkeskolens formål og curriculum.
  • At formålsparagraffen betyder indoktrinering – tværtimod skal skolens virke være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokratisk dannelse.

Almindelige spørgsmål

Hvad betyder samarbejdet mellem skole og forældre i praksis?

Samarbejdet betyder løbende dialog om elevens læring og trivsel (fx forældremøder, elevplaner, kontaktlærersamtaler). Forældre inddrages i mål og støtteforanstaltninger, og skolen orienterer om progression og eventuelle bekymringer. Barnets-lovens vejledninger (afsnit 110–114) giver konkrete råd til, hvordan samarbejdet kan organiseres.

Hvordan arbejder skolen med elevens medbestemmelse og demokrati?

Skolen skal forberede eleverne til deltagelse og medansvar gennem praksisnære aktiviteter som elevråd, klassediskussioner og projektarbejde. Formålet er, at elever lærer rettigheder, pligter og demokratisk proces, jf. folkeskolelovens stk. 3 og relevant vejledning i barnets-lov (afsnit 167–168).

Hvad gør jeg, hvis jeg er bekymret for mit barns trivsel?

Tag først kontakt til kontaktlæreren eller skoleledelsen. Skolen skal tage bekymringer alvorligt og samarbejde med forældrene om støtte, og hvis nødvendigt inddrage PPR eller kommunale myndigheder. Barnets-lovens vejledninger (afsnit 110, 111 og 114) beskriver fremgangsmåder ved bekymring om barns trivsel og rettigheder.

Kan skolen undervise i værdier, som strider mod vores hjemmets holdninger?

Skolen skal være præget af åndsfrihed og ligeværd og fremme demokratiske værdier. Det betyder dialog og respekt for forskellighed, men skolens formål om at forberede elever til deltagelse i et demokratisk samfund står centralt. Ved uenighed anbefales dialog med læreren eller skoleledelsen.

AI-forklaring genereret af gpt-5-mini

Folkeskoleloven paragraf 1 - Spørg AI