§ 92 p. Færdselsloven
Lovtekst · Kilde: www.retsinformation.dk · LOV nr 1312
Denne paragraf giver Transportministeren beføjelser til at fastsætte regler om straf i forbindelse med forsøg, der involverer selvkørende enheder.
Ved fastsættelse af regler om forsøg efter § 92 m, stk. 4, 6 og 7, fastsætter transportministeren efter forhandling med justitsministeren regler om straf, herunder regler om ansvarssubjekt for overtrædelse af færdselslovens regler og regler udstedt i medfør heraf. Transportministeren kan i den forbindelse efter forhandling med justitsministeren fravige kapitel 17.
Kort sagt
Denne paragraf giver Transportministeren beføjelser til at fastsætte regler om straf i forbindelse med forsøg, der involverer selvkørende enheder. Det er en kritisk del af lovgivningen, da den adresse...
Eksempler
Regulering af selvkørende busser
Transportministeren fastsætter strafregler for overtrædelser, mens der gennemføres forsøg med selvkørende busser i byområder.
Sikkerhedsafprøvning af autonome køretøjer
Under forsøg med autonome lastbiler kan ministeren indføre sanktioner for sikkerhedsbrud, som sikrer ansvarlighed.
Almindelige misforståelser
- •Nogle tror, at ministeren kan indføre straffe uden samtykke fra justitsministeren, men det kræver forhandling.
- •Det er en misforståelse, at kun fysiske personer kan være ansvarlige; også juridiske personer kan pålægges ansvar.
Almindelige spørgsmål
Hvad er formålet med § 92 p?
Formålet er at fastsætte regler om straf for overtrædelser af færdselsloven i forbindelse med forsøg med selvkørende enheder.
Kan ministeren ændre reglerne?
Ja, ministeren har beføjelse til at fastsætte og ændre reglerne efter forhandling med justitsministeren.
Hvad indebærer ansvarssubjektet?
Ansvarssubjektet refererer til den eller de personer, der kan stilles til ansvar for overtrædelser af færdselslovens regler.
AI-forklaring genereret af gpt-4.1-mini
Har du spørgsmål?
Spørg Regelrytter AI chat for dybere forklaringer og kontekst om denne lov.
Foreslåede spørgsmål: