Barnets lov § 194

Billedgenerering afventer: An image showing a municipality office handling child welfare expenses and responsibilities, highlighting financial documents and collaboration with other authorities, in danish context.

Kort sagt

§ 194 fastslår, at kommunen er den endelige betalingsansvarlige for udgifter, der opstår i forbindelse med tilvejebringelsen af ydelser og indsatser efter barnets lov.

Lovtekst – § 194 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Kommunen afholder endeligt udgifterne efter denne lov, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Social- og boligministeren kan efter forhandling med udlændinge- og integrationsministeren fastsætte regler om, at Udlændingestyrelsen afholder udgifterne efter denne lov til personer, som er omfattet af § 42 a i udlændingeloven.

Praktisk betydning

§ 194 fastslår, at kommunen er den endelige betalingsansvarlige for udgifter, der opstår i forbindelse med tilvejebringelsen af ydelser og indsatser efter barnets lov. Dette indebærer et klart økonomisk ansvar for kommunerne, hvilket kan være en udfordring, især i komplekse sager med høje udgifter eller specialiserede tilbud. Stk. 2 forudsætter dog undtagelser, som ikke er nærmere uddybet i selve paragrafteksten, men der henvises typisk til bestemmelser om, at andre myndigheder eller staten kan afholde udgifter i særlige tilfælde, for eksempel i forbindelse med udlændinge eller regionalt drevne tilbud. Praktisk set betyder dette, at kommunerne skal budgettere og administrere omfattende og ofte dyre indsatser, hvilket kan skabe økonomisk pres og nødvendiggøre prioritering og samarbejde med andre forvaltningsniveauer. Loven sikrer enighed om økonomiansvaret men efterlader plads til usikkerhed og kompleksitet omkring de præcise undtagelser. For fremtiden kunne lovteksten med fordel præciseres yderligere, så ansvarsfordeling og undtagelser står klart, hvilket ville lette kommunernes arbejde og skabe større retssikkerhed for borgerne.

Eksempler

  • Kommunens betaling af plejefamilie

    Når et barn anbringes i en plejefamilie efter barnets lov, afholder kommunen de nødvendige udgifter til kost, logi og støtte, jf. § 194. Kommunen er således endeligt økonomisk ansvarlig for barnets ophold og støtte i plejefamilien.

  • Undtagelse ved statens overtagelse af udgifter

    I sager hvor staten efter nærmere regler afholder udgifter, som fx for udenlandske børn med opholdstilladelse (§ 203), finder kommunens betalingsansvar mindre eller ingen anvendelse, jf. stk. 2 i bestemmelsen.

  • Kommunens ansvar ved regionale tilbud

    Hvis en kommune benytter regionale tilbud til børn og unge, er kommunen stadig ansvarlig for den økonomiske afholdelse af hjælpen, medmindre andet aftales eller fastsættes, jf. lovens generelle finansieringsprincip.

Almindelige misforståelser
  • At staten altid dækker alle udgifter efter barnets lov – det er kun i nærmere bestemte tilfælde, jf. stk. 2.
  • At kommunen kan fralægge sig økonomisk ansvar ved at anvise tilbud i andre kommuner eller regioner – kommunen har fortsat det endelige økonomiske ansvar.
  • At paragrafen fastsætter nærmere regler for fordelingen af udgifter – paragrafen fastslår alene betalingsansvaret, men nærmere regler findes andetsteds.
Almindelige spørgsmål

Hvad betyder det, at kommunen afholder endeligt udgifterne?

Det indebærer, at kommunen bærer det fulde økonomiske ansvar for de ydelser, der gives efter loven, medmindre der er specifikke undtagelser, som fx staten overtager for visse grupper (jf. stk. 2).

Er der tilfælde, hvor kommunen ikke skal betale for udgifter efter denne lov?

Ja, jf. stk. 2 kan staten eller andre myndigheder efter nærmere regler ifølge andre paragraffer eller lovgivning afholde visse udgifter. For eksempel kan staten dække udgifter til udenlandske børn og unge efter § 203.

Hvordan håndteres finansieringen ved benyttelse af regionale tilbud?

Kommunen betaler for tilbuddet medmindre der er indgået aftaler om andet. Overdragelse af tilbud fra region til kommune ændrer typisk betalingsansvaret, jf. §§ 174-178.

Kan kommunen pålægges uforudsete økonomiske byrder som følge af loven?

Ja, især ved indsatser til børn med komplekse behov kan udgifterne være væsentlige, og kommunernes økonomiske ansvar kan skabe udfordringer, hvilket lovens bestemmelser om statsrefusion (§§ 198 og 199) søger at afhjælpe.

Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til barnets lov-assistenten.

Foreslåede spørgsmål
Hvem betaler udgifterne efter barnets lov?
Hvornår dækker staten udgifterne?
Hvordan påvirker § 194 kommunens ansvar?
Barnets lov § 194 | Forklaring med eksempler