Barnets lov § 172a

Billedgenerering afventer: Illustration of Danish social workers and security consultants coordinating efforts in cases of honor-related conflicts and negative social control, Danish context

Kort sagt

Paragraffen etablerer en central funktion, hvor sikkerhedskonsulenter fra en national ordning yder gratis vejledning til kommunalbestyrelser, andre myndigheder og borgere i sager med æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol.

Lovtekst – § 172a Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Sikkerhedskonsulenter fra den nationale sikkerhedskonsulentordning bistår kommunalbestyrelsen, andre relevante myndigheder og aktører og borgere med gratis vejledende rådgivning i sager, hvor der er kendskab til eller grund til at antage, at der pågår en æresrelateret konflikt eller negativ social kontrol. Sikkerhedskonsulenterne kan rådgive om risici og på kommunalbestyrelsens anmodning udarbejde risikovurderinger. På anmodning fra kommunalbestyrelsen koordinerer sikkerhedskonsulenterne endvidere rådgivningen af kommunalbestyrelsen og andre relevante myndigheder og aktører. 1.-3. pkt. kan også finde anvendelse i sager, hvor der er kendskab til eller grund til at antage, at et barn eller en ung, der er dansk statsborger eller har eller har haft gyldig opholdstilladelse i Danmark, er sendt på genopdragelsesrejse. I sådanne sager vil den kommune, der senest var handlekommune for barnet eller den unge forud for udlandsopholdet, jf. § 9 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, være handlekommune.

Stk. 2. Som led i sikkerhedskonsulentens rådgivning eller oplysning af sagen kan sikkerhedskonsulenten afholde en eller flere samtaler med barnet eller den unge. Samtalerne kan finde sted uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren, såfremt hensynet til barnets eller den unges sikkerhed eller bedste taler for det.

Praktisk betydning

Paragraffen etablerer en central funktion, hvor sikkerhedskonsulenter fra en national ordning yder gratis vejledning til kommunalbestyrelser, andre myndigheder og borgere i sager med æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol. Den regionale og tværkommunale koordinering, som konsulenterne varetager, sikrer, at de involverede parter kan modtage kvalificeret rådgivning og risikovurderinger, som ofte er komplicerede og kræver specialiseret viden. Særligt værdifuldt er indsatsen i sager om genopdragelsesrejser, hvor børn eller unge, der er eller har været lovligt bosat i Danmark, kan risikere at blive sendt til opdragelse i udlandet, ofte under alvorlige forhold. Ansvarsplaceringen hos den kommune, der senest var handlekommune, følger den gældende standard i forbindelse med social retssikkerhed og sikrer klarhed i sagsbehandlingen. Lovteksten forholder sig professionelt til at effektivisere hjælpen i komplekse familiekonflikter, men den kan virke lidt tung i sin omtale af myndighedssamarbejdet, hvilket i praksis kan skabe udfordringer med koordinering og ansvar. Fremtidige formuleringer kunne mindske gentagelser og øge fokus på handlekraft og rettidig intervention. Paragraffen knytter sig desuden tæt til underretningsregler og kommunalbestyrelsens pligter efter barnets lov, som er centrale for den praktiske anvendelse af disse krav.

Eksempler

  • Koordinering i sager om æresrelaterede konflikter

    En kommune anmoder sikkerhedskonsulenterne om at udarbejde en risikovurdering, når de har mistanke om negativ social kontrol i en ung persons familie. Konsulenterne rådgiver herefter kommunen og samordner samarbejdet med politi og skole for at beskytte den unge.

  • Rådgivning om genopdragelsesrejse

    Sikkerhedskonsulenterne bistår en kommune, der skal håndtere en sag, hvor et barn formodes at være sendt til et udland på en genopdragelsesrejse. Konsulenterne leverer specialiseret rådgivning og hjælper med at koordinere indsatsen mellem relevante myndigheder.

  • Gratis rådgivning til borgere i vanskelige familieforhold

    En borger henvender sig anonymt og får vejledning af en sikkerhedskonsulent om muligheder for hjælp ved mistanke om negativ social kontrol, herunder hvilke myndigheder der kan kontaktes for yderligere støtte.

Almindelige misforståelser
  • At sikkerhedskonsulenter udelukkende arbejder med kriminalitet – paragraffen omfatter også negative sociale fænomener som æresrelaterede konflikter og social kontrol.
  • At rådgivningen kun er til kommunerne – borgere og andre aktører kan også henvende sig direkte til sikkerhedskonsulenterne.
  • At konsulenternes rolle omfatter magtanvendelse – de yder udelukkende rådgivning og koordination, mens myndighederne træffer egentlige afgørelser.
Almindelige spørgsmål

Hvem kan kontakte sikkerhedskonsulenterne?

Kommunalbestyrelser, andre relevante myndigheder, aktører og borgere kan alle få gratis vejledende rådgivning fra sikkerhedskonsulenterne, jf. lovens § 172a.

Kan sikkerhedskonsulenterne arbejde uden for Danmark?

Paragraffen omfatter også sager, hvor børn eller unge er sendt på genopdragelsesrejse til udlandet, hvis de har dansk statsborgerskab eller har haft gyldig opholdstilladelse i Danmark.

Hvilket ansvar har kommunerne i sager om genopdragelsesrejser?

Den kommune, der senest var barnets eller den unges handlekommune før udlandsopholdet, har ansvaret for sagen og kan derfor søge støtte hos sikkerhedskonsulenterne til rådgivning og koordinering.

Kan sikkerhedskonsulenterne udarbejde risikovurderinger?

Ja, på kommunalbestyrelsens anmodning kan sikkerhedskonsulenterne udarbejde risikovurderinger i sager om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol.

Er rådgivningen fortrolig og gratis?

Ja, rådgivningen fra sikkerhedskonsulenterne er gratis og skal sikre ordentlig håndtering og beskyttelse af sårbare børn og unge.

Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til rådgivning om sikkerhedskonsulenter

Foreslåede spørgsmål
Hvad er sikkerhedskonsulenternes rolle?
Hvordan håndteres genopdragelsesrejser?
Hvem kan kontakte sikkerhedskonsulenter?