Barnets lov § 138
Billedgenerering afventer: A professional Danish social worker confirming receipt of an official report in a public office setting, digital communication screens visible in background, Danish context
§ 138 fastsætter en kort, men væsentlig frist for kommunalbestyrelsen til at bekræfte modtagelsen af underretninger om børn eller unge, der kan have behov for særlig støtte eller beskyttelse, som indsendes efter §§ 132, 133 og 135.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kommunalbestyrelsen skal senest 6 hverdage efter modtagelsen af en underretning efter §§ 132, 133 og 135 bekræfte modtagelsen af underretningen over for den, der foretog underretningen.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal orientere den, der har foretaget underretning efter § 133, om, hvorvidt der er iværksat en børnefaglig undersøgelse, en afdækning eller indsatser for det barn eller den unge, som underretningen vedrører. Dette gælder dog ikke, hvis særlige forhold gør sig gældende.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan ved en underretning efter § 133 orientere den, der foretog underretningen, om, hvilken type indsats der er iværksat, og om den planlagte varighed heraf, hvis oplysningen herom vil kunne have væsentlig betydning for den støtte, som den pågældende under udøvelse af hvervet eller tjenesten kan yde barnet eller den unge. Dette gælder dog ikke, hvis særlige forhold gør sig gældende.
§ 138 fastsætter en kort, men væsentlig frist for kommunalbestyrelsen til at bekræfte modtagelsen af underretninger om børn eller unge, der kan have behov for særlig støtte eller beskyttelse, som indsendes efter §§ 132, 133 og 135. Denne bekræftelse er vigtig for at sikre gennemsigtighed og tryghed hos den, der foretager underretningen, typisk fagprofessionelle eller offentlige ansatte. Fristen på 6 hverdage er rimelig, men stiller krav til kommunernes administrative kapacitet og prioritering. En effektiv og rettidig respons kan fremme tillid mellem borgere og myndigheder og mindsker risikoen for, at bekymringer ignoreres eller forsinkes. Ankestyrelsens principafgørelse 20-15 understreger nødvendigheden af en konkret vurdering af borgerens behov, hvilket fordrer effektiv sagsbehandling, hvor en hurtig bekræftelse af underretningen er første skridt. Dog kan lovens krav til bekræftelse opleves som administrative byrder for kommunerne, især i komplekse sager med mange underretninger. Transparent og veldefineret kommunikation kan forbedres med en mere digitaliseret og automatiseret proces, der samtidig fastholder det menneskelige fokus på barnet eller den unges tarv. Set i sammenhæng med §§ 136 og 137 forpligter § 138 til at skabe en tidlig dialog, der kan forebygge forværring af problemer. Lovgivningen kunne med fordel præcisere konsekvenserne ved manglende bekræftelse for at styrke retten til et svar.
Eksempler
Underretning fra en skoleleder
En skoleleder underretter kommunen om en elevs langvarige ulovlige skolefravær. Kommunen skal herefter inden 6 hverdage bekræfte, at underretningen er modtaget.
Socialrådgivers underretning om omsorgssvigt
En socialrådgiver indsender en underretning til kommunalbestyrelsen ved mistanke om vanrøgt. Kommunen bekræfter modtagelsen hurtigst muligt, senest inden for 6 hverdage for at sikre opfølgning.
Underretning om mistanke om overgreb
En sundhedsperson melder mistanke om overgreb mod et barn. Kommunalbestyrelsen bekræfter modtagelsen af denne alvorlige underretning inden for den fastsatte frist.
- •At kommunen skal tage stilling til indholdet eller træffe afgørelse i forbindelse med bekræftelsen – denne paragraf omhandler kun selve bekræftelsen af modtagelsen.
- •At manglende bekræftelse betyder, at underretningen ikke er blevet behandlet – bekræftelsen er en formel kvittering, mens sagsbehandlingen følger efter.
- •At bekræftelsen kan outsources til andre myndigheder – det er kommunalbestyrelsens ansvar at bekræfte underretninger efter §§ 132, 133 og 135.
Hvad sker der, hvis kommunen ikke bekræfter underretningen inden 6 hverdage?
Loven fastsætter ikke eksplicit sanktioner, men manglende bekræftelse kan føre til klager og indberetning til Ankestyrelsen, jf. §§ 151 og 152, som kan pålægge kommunen at handle. Det er vigtigt for retssikkerheden, at kommunen bekræfter modtagelsen for at undgå mistillid og sikre korrekt opfølgning.
Kan bekræftelsen ske elektronisk?
Loven stiller ikke krav til bekræftelsens form, og elektronisk bekræftelse er tilladt og anbefales for effektivitet. Digitalisering kan effektivisere kommunikation og styrke sagsbehandling.
Hvem er forpligtet til at foretage underretning ifølge §§ 132, 133 og 135?
Personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, og andre fagpersoner med kendskab til udsatte børn og unge, er underlagt underretningspligt efter disse bestemmelser. Herunder skoleledere, sundhedspersonale og socialrådgivere.
Er den, som foretager underretning anonym i bekræftelsen?
Kommunen bekræfter alene modtagelsen over for underretteren; personoplysninger behandles fortroligt i overensstemmelse med regler om tavshedspligt og databeskyttelse.
- Ankestyrelsens principafgørelse 20-15GældendeÅr: 2015
Kommunen skal mindst én gang årligt udarbejde en kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp. Kvalitetsstandarden skal indeholde generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente fra kommunen, hvis de får behov for personlig...
Relaterede paragraffer:§ 138§ 1§ 83a§ 139§ 86+3 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 27-17GældendeÅr: 2017
Kommunen skal give kontant tilskud som naturalhjælp eller som udbetaling til en nærtstående, hvis borgerens støttebehov ikke kan dækkes efter andre bestemmelser, hvis støttebehovet overstiger 20 timer om ugen, og hvis der foreligger særlige forhold h...
Relaterede paragraffer:§ 84§ 82§ 81§ 94§ 18+10 mere
Velkommen til advokathjælp om barnets lov
Velkommen til advokathjælp om barnets lov