Barnets lov § 136
Billedgenerering afventer: A professional illustration showing a Danish municipality office systematically reviewing and registering incoming reports about children and youth in need of special support, with digital files and social workers interacting, symbolizing vigilance and child protection in a danish context.
§ 136 understreger kommunalbestyrelsens centrale rolle i behandlingen af underretninger ved at pålægge kommunen en pligt til rettidig og systematisk vurdering af alle indkommende underretninger efter bl.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der iværksættes en rettidig og systematisk vurdering af alle underretninger efter §§ 132, 133 og 135 med henblik på at afklare, om barnet eller den unge har behov for særlig støtte. Kommunalbestyrelsen skal foretage central registrering af underretningerne med henblik på at understøtte tilrettelæggelsen af indsatser.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal senest 24 timer efter modtagelsen af en underretning efter stk. 1 vurdere, om barnets eller den unges sundhed eller udvikling er i fare, og om der derfor er behov for at iværksætte akutte indsatser for barnet eller den unge.
§ 136 understreger kommunalbestyrelsens centrale rolle i behandlingen af underretninger ved at pålægge kommunen en pligt til rettidig og systematisk vurdering af alle indkommende underretninger efter bl.a. §§ 132, 133 og 135. Dette sikrer, at eventuelle behov for særlig støtte til børn og unge hurtigt afdækkes, så indsatser kan iværksættes rettidigt. Den centrale registrering, som loven også pålægger, tjener til at skabe overblik og understøtte koordineringen af de sociale indsatser. I praksis har bestemmelsen til formål at undgå, at sager falder mellem stolene, og at afgørelser forsinkes på grund af manglende opfølgning. En vis skepsis kan dog rettes mod lovens brede og upræcise begreber som ”rettidig” og ”systematisk”, der i praksis kan føre til varierende implementering i kommunerne. RELATEREDE LOVE og vejledninger peger på, at hurtig og effektiv sagsbehandling, understøttet af IT-systemer til registrering, er afgørende. Samtidig viser praksis, at kommunernes ressourcer og prioriteringer i sagsbehandlingen kan variere, hvilket ofte debatteres i retssikkerhedssammenhænge. En mere konkret fastsættelse af tidsfrister og klare procedurer kunne styrke retssikkerheden og sikre ensartet praksis på området. Overordnet balancerer paragrafen behovet for effektivitet med barnets tarv, men stiller samtidig store krav til kommunens organisatoriske kapacitet.
Eksempler
Underretning om skolefravær
Når skolen indsender en underretning om et barns ulovlige skolefravær over 15 pct., skal kommunalbestyrelsen hurtigst muligt vurdere, om der er behov for særlig støtte til barnet, som for eksempel tilbud om rådgivning eller støtteforanstaltninger.
Underretning om mistanke om overgreb
Ved modtagelse af en underretning om mistanke om overgreb skal kommunalbestyrelsen straks foretage en systematisk vurdering for at afgøre, om der skal igangsættes en børnefaglig undersøgelse eller anden relevant indsats for at beskytte barnet.
Registrering og opfølgning af gentagne underretninger
Kommunalbestyrelsen centraliserer registreringen af underretninger for at kunne opdage gentagne indberetninger om samme barn og sikre, at der føres en koordineret indsats for at forhindre, at problemerne vokser sig større.
- •At ’rettidig’ betyder inden for en fastsat specifik tidsfrist; loven fastlægger ikke en sådan konkret tidsramme.
- •At alle underretninger automatisk fører til en børnefaglig undersøgelse; screening kan føre til forskellige grader af opfølgning.
- •At central registrering alene dækker over indsamling af data uden behov for aktiv opfølgning og vurdering.
Hvad menes med, at vurderingen af underretninger skal være rettidig og systematisk?
Det betyder, at kommunalbestyrelsen skal vurdere underretninger så hurtigt som muligt og efter en fastlagt metode, der sikrer, at ingen sag overses eller forsinkes. Den konkrete tidsramme er ikke fastsat i loven, men praksis og vejledninger anbefaler hurtig reaktion for at sikre barnets tarv.
Hvordan sikrer kommunalbestyrelsen central registrering af underretninger?
Kommunen skal anvende sikre og effektive digitale journalsystemer, som samler alle underretninger, så sagsbehandlere kan få et samlet overblik og koordinere indsatsen. Dette understøtter også dokumentation og kvalitetssikring.
Hvem kan indgive underretninger, der skal vurderes efter § 136?
Enhver med offentlig tjeneste eller hverv, herunder især skoleledere og sundhedspersonale, har pligt til at underrette kommunen, hvis de får kendskab til, at et barn eller en ung kan have behov for særlig støtte eller har været udsat for overgreb, jf. § 133.
Kan kommunen undlade at følge op på en underretning, hvis de ikke mener, der er behov?
Kommunen kan vurdere, at der ikke er behov for indsats, men denne vurdering skal være dokumenteret og foretaget rettidigt og systematisk. Hvis der opstår nye oplysninger, skal underretningen genvurderes jf. § 137.
Findes der sanktioner, hvis kommunen ikke overholder denne paragraf?
Ja, Ankestyrelsen kan tage sagen op af egen drift efter § 151, hvis kommunen ikke foretager de rette sagsbehandlingsskridt eller afgørelser i overensstemmelse med barnets bedste.
Velkommen til barnets lov-chatbotten
Velkommen til barnets lov-chatbotten