Barnets lov § 133

Billedgenerering afventer: A professional Danish social worker reporting child welfare concerns to a municipality office in a typical Danish context, emphasizing responsibility and care.

Kort sagt

§ 133 pålægger personer, der udfører offentlig tjeneste eller offentligt hverv, en konkret underretningspligt til kommunalbestyrelsen ved mistanke om børn eller unge under 18 år, der har behov for særlig støtte efter barnets lov.

Lovtekst – § 133 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, skal underrette kommunalbestyrelsen, hvis de under udøvelsen af tjenesten eller hvervet får kendskab til eller grund til at antage, at

1) et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte efter denne lov,

2) et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for særlig støtte efter denne lov på grund af de kommende forældres forhold,

3) et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte efter denne lov på grund af barnets eller den unges ulovlige skolefravær eller undladelse af at opfylde undervisningspligten eller

4) et barn eller en ung under 18 år har været udsat for overgreb.

Stk. 2. Skoleledere på folkeskoler skal underrette kommunalbestyrelsen, når en elev har ulovligt skolefravær på 15 pct. eller derover inden for 1 kvartal.

Stk. 3. Social- og boligministeren kan fastsætte regler om underretningspligt for andre grupper af personer, der under udøvelsen af deres erhverv får kendskab til forhold eller grund til at antage, at der foreligger forhold, som bevirker, at der kan være anledning til indsatser efter denne lov. Social- og boligministeren kan endvidere fastsætte regler om, at andre grupper af personer har underretningspligt efter stk. 1, nr. 2, i forbindelse med aktiviteter uafhængigt af deres erhverv.

Praktisk betydning

§ 133 pålægger personer, der udfører offentlig tjeneste eller offentligt hverv, en konkret underretningspligt til kommunalbestyrelsen ved mistanke om børn eller unge under 18 år, der har behov for særlig støtte efter barnets lov. Det kan være signaler om omsorgssvigt, overgreb, eller andre forhold, der kræver indsats. Paragraffen sikrer tidlig opsporing og forebyggende handling i forhold til udsatte børn. Særligt bemærkelsesværdigt er den præcise bestemmelse om skolefravær, hvor skoleledere ved 15 % ulovligt fravær indenfor et kvartal skal underrette. Dette seneste krav understreger lovens fokus på den forebyggende indsats og den rolle, offentlig ansatte har. Desuden giver stk. 3 mulighed for, at social- og boligministeren kan udvide gruppen med underretningspligt, hvilket sikrer fleksibilitet i lovens anvendelse ved behov. Historisk set har denne bestemmelse været central for sikring af børns rettigheder og støtte i Danmark, og nutidens anvendelse understreger samfundets ansvar for at beskytte sårbare unge i tide.

Eksempler

  • Lærer underretter om skolefravær

    En folkeskolelærer observerer, at en elev har mere end 15 % ulovligt fravær over tre måneder og underretter derfor kommunalbestyrelsen som påkrævet.

  • Sosu-assistent opdager overgreb

    En social- og sundhedsassistent får mistanke om, at et barn er udsat for overgreb og underretter straks kommunen i overensstemmelse med § 133.

  • Politibetjent observerer mistrivsel

    En politibetjent i sit arbejde møder et barn, som viser tydelige tegn på at have brug for særlig støtte, og indsender derfor en underretning til kommunen.

Lovforarbejder i forberedelsen og vedtagelsen af loven

Lovforarbejderne til § 133 understreger, at underretningspligten skal sikre tidlig indsats overfor børn og unge i risikogrupper. Det pragmatiske fokus har været på, at offentligt ansatte skal fungere som samfundets øjne og ører, så bekymringer kan omsættes til handling hos kommunen. Der lægges vægt på balancen mellem privatlivets fred og beskyttelse af barnet. Der er også en klar afgrænsning af underretningens indhold og omfang for at gøre procedure og ansvar tydeligt for de involverede fagpersoner. Endelig er skolefravær indført som en klar indikator for underretningspligt for at undgå, at elever falder ud af systemet uden hjælp.

Almindelige spørgsmål

Hvem er omfattet af underretningspligten i § 133?

Personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, herunder skoleledere og eventuelt andre grupper, som ministeren fastsætter regler for.

Hvornår skal en skoleleder underrette kommunen om skolefravær?

Når en elev har ulovligt skolefravær på 15 procent eller derover inden for et kvartal.

Kan man blive straffet, hvis man undlader at underrette kommunen?

Ja, undladelse af underretning kan have konsekvenser, da det er en lovbestemt pligt, der skal sikre barnets tarv.

Gælder underretningspligten også for privatansatte, der ikke udfører offentlig tjeneste?

Nej, underretningspligten gælder kun for personer i offentligt tjeneste eller offentligt hverv, medmindre ministeren fastsætter yderligere regler.

Hvad sker der, efter kommunen modtager en underretning?

Kommunen skal vurdere situationen hurtigst muligt og iværksætte passende foranstaltninger for at sikre barnets tarv.

Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til juridisk bistand om barnets lov!

Foreslåede spørgsmål
Hvad betyder underretningspligten i § 133?
Hvornår skal man underrette kommunen om skolefravær?
Hvem skal underrette ifølge § 133?
Barnets lov § 133 | Forklaring med eksempler