Barnets lov § 128

Billedgenerering afventer: An illustration of a social worker and a young person discussing a rehabilitation plan in a Danish context, emphasizing education and employment pathways, with Danish municipal buildings in the background.

Kort sagt

Paragraffen pålægger kommunalbestyrelsen en konkret forpligtelse til at udarbejde en barnets plan eller ungeplan for unge, der er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a, som omhandler ungdomssanktioner.

Lovtekst – § 128 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en barnets plan, jf. § 91, eller en ungeplan, jf. § 108, for unge, der er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a. Barnets plan eller ungeplanen skal indeholde en konkret plan for, hvordan den unge snarest muligt og senest ved afslutningen af sanktionen påbegynder en uddannelse eller kommer i beskæftigelse.

Praktisk betydning

Paragraffen pålægger kommunalbestyrelsen en konkret forpligtelse til at udarbejde en barnets plan eller ungeplan for unge, der er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a, som omhandler ungdomssanktioner. Planen skal beskrive et klart og tidsfastlagt forløb for, hvordan den unge hurtigst muligt og senest ved sanktionens afslutning påbegynder uddannelse eller beskæftigelse. Målet er at sikre en struktureret overgang tilbage til samfundet med fokus på uddannelse og arbejdsmarked. Paragraffen understreger statens intention om forebyggelse af tilbagefald og social marginalisering via tidlig indsats. Samtidig illustrerer den den omfattende rolle, kommunerne tillægges – både som myndighed og koordinator. Lovteksten er imidlertid relativt kortfattet og uden detaljer om konkrete krav til planens indhold eller opfølgning, hvilket kan skabe variation i praksis. Det er i tråd med § 127 og § 128, hvor kommunalbestyrelsen skal følge op og tilbyde koordinator og løbende revidere planen. En kritisk betragtning kan rettes mod kompleksiteten for kommunen og de unge selv, som kan opleve sagsbehandlingen som bureaukratisk eller uklart forankret, men lovens hovedformål er ikke desto mindre en nødvendig strukturering af et følsomt overgangsforløb.

Eksempler

  • Ung i anbringelse med ungdomssanktion

    En 17-årig anbragt på døgninstitution får udarbejdet en ungeplan, som beskriver, hvordan han skal påbegynde en erhvervsuddannelse inden sanktionens udløb for at sikre en struktureret fremtid.

  • Opfølgning via koordinatorordning

    Kommunalbestyrelsen udpeger en koordinator til en ung under sanktion efter § 74 a, som støtter den unge i at følge planen og sørger for løbende kontakt mellem skolen, arbejdsplads og social myndighed.

  • Planudarbejdelse ved familieinddragelse

    I en sag hvor den unge har haft adfærdsproblemer, involverer kommunen forældrene i udarbejdelse af barnets plan, som også indeholder mål for uddannelse og beskæftigelse, knyttet til sanktionen.

Almindelige misforståelser
  • At planen automatisk indebærer en konkret uddannelsesaftale med en skole eller arbejdsgiver; den fastlægger kun et mål og et forløb.
  • At kun forældrene kan involveres i planen – den unge selv skal inddrages efter modenhed og alder.
  • At planen ophører, når sanktionen udløber, uden mulighed for fortsat støtte efter behov.
Almindelige spørgsmål

Hvad indebærer en barnets plan eller ungeplan efter § 128?

Planen skal indeholde konkrete tiltag og en tidsramme for, hvordan den unge under en sanktion efter straffelovens § 74 a skal påbegynde uddannelse eller beskæftigelse snarest muligt og senest ved sanktionens afslutning. Det sikrer struktur og fokus på den unges fremtidige selvstændighed.

Hvem udarbejder planen, og hvem skal involveres?

Kommunalbestyrelsen har ansvaret for udarbejdelse af planen og skal som hovedregel samarbejde med den unge og eventuelt forældrene. Desuden er der i §§ 127-129 regler om udpegning af koordinator, som hjælper med at sikre sammenhæng og opfølgning.

Kan den unge klage over kommunalbestyrelsens plan eller afgørelser omkring sanktionen?

Ja, afgørelser efter barnets lov, herunder planlægning og støtte, kan som udgangspunkt indbringes for Ankestyrelsen, jf. §§ 144-146, hvilket også omfatter sager om sanktioner og støtte efter § 74 a.

Hvad sker der, hvis kommunen undlader at udarbejde eller følge op på planen?

Ankestyrelsen kan på eget initiativ tage sagen op, jf. § 151, hvis kommunen ikke opfylder sine forpligtelser. Dette sikrer en form for myndighedskontrol og beskytter den unges rettigheder.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-3-01
    GældendeÅr: 2001

    Børn og unge-udvalget havde i en sag, hvor børnene var anbragt med samtykke fra moderen, der havde forældremyndigheden, bl.a. truffet afgørelse om overvåget samvær over for faderen, der ikke havde del i forældremyndigheden. Moderen og hendes advokat ...

    Relaterede paragraffer:§ 60§ 74§ 61§ 57§ 123+7 mere
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til Barnets Lov-assistenten!

Foreslåede spørgsmål
Hvad indebærer § 128 om barnets plan ved sanktion?
Hvordan hjælper kommunen unge under straf med uddannelse?
Kan unge klage over kommunens beslutninger?