Barnets lov § 210a

Billedgenerering afventer: A thoughtful and professional depiction of a social worker consulting with school staff at a Danish free school, emphasizing confidentiality and child welfare in the danish context.

Kort sagt

Denne bestemmelse muliggør i forskrifter om underretningspligt, at bestemmelserne om straf for brud på tavshedspligt (§§ 156 og 157 i straffeloven) kan anvendes på ansatte ved frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler.

Lovtekst – § 210a Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

I forskrifter om underretningspligt, der udstedes efter § 133, stk. 3, kan det fastsættes, at straffelovens §§ 156 og 157 tilsvarende skal finde anvendelse for ansatte på frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler.

Praktisk betydning

Denne bestemmelse muliggør i forskrifter om underretningspligt, at bestemmelserne om straf for brud på tavshedspligt (§§ 156 og 157 i straffeloven) kan anvendes på ansatte ved frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler. Lageret af tavshedspligt skal dermed ikke blot håndteres som en almindelig forvaltningsmæssig forpligtelse, men også som en strafferetlig sanktion ved overtrædelse. Paragraffen er praktisk vigtig, da ansatte på disse skoler ofte har kendskab til følsomme oplysninger om børn og unge, og lovens ordlyd sikrer en høj beskyttelse af følelige data og oplysninger i socialområdet. Det er dog værd at bemærke, at bestemmelsen overlader det til forskrifter at fastsætte denne anvendelse, hvilket kan skabe uklarhed om, hvornår og hvordan den præcist anvendes. Lovens diskrete udformning afspejler en balance mellem beskyttelse af børn og unges privatliv og skolernes selvstændige driftsform, men kunne med fordel være mere præcis for at styrke retsikkerheden og ensartetheden i praksis. Sammenholdt med underretningspligten i § 133 giver denne paragraf et solidt juridisk grundlag for ansvarlig håndtering af informationer i skoler, der ikke er en del af den almindelige folkeskole.

Eksempler

  • Tavshedspligt hos en efterskolelærer

    En efterskolelærer, der får kendskab til underretningspligtige forhold om en elevs hjemmemiljø, er underlagt tavshedspligten efter straffelovens §§ 156 og 157, som sikrer, at lækkede oplysninger kan straffes.

  • Underretning fra ansatte på en fri fagskole

    Ansatte på en fri fagskole har pligt til at underrette kommunen om børn i risiko, og denne paragraf sikrer, at brud på tavshedspligten i forbindelse med underretninger kan medføre straf.

  • Udfordringer ved brug af unge som tolke i skolers underretningssager

    Der er særregler for tolkeansættelse i relaterede love, men denne paragraf understøtter, at ansatte, inklusiv tolke, skal bestræbe sig på at opretholde tavshedspligt i følsomme børnesager.

Almindelige misforståelser
  • At paragraffen automatisk gælder alle ansatte ved frie skoler, selv uden udstedte forskrifter.
  • At tavshedspligten kun drejer sig om lærere og ikke andre ansatte.
  • At brud på tavshedspligten ikke kan medføre straf.
  • At bestemmelsen frit giver adgang til at anvende straffelovens regler uden hensyn til proportionalitet og kontekst.
Almindelige spørgsmål

Hvorfor skal §§ 156 og 157 i straffeloven gælde for ansatte på frie skoler?

For at sikre, at ansatte på frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler har samme ansvar for tavshedspligt omkring børn og unges forhold som i det offentlige, og at brud kan straffes efter straffeloven.

Hvornår træder denne bestemmelse i kraft i praksis?

Paragraffen træder i kraft via forskrifter, der udstedes efter § 133, stk. 3, således at det afhænger af ministerielle forskriftudstedelser, hvornår og hvordan bestemmelsen gælder i praksis.

Gælder tavshedspligten også for ansatte, der ikke direkte er lærere?

Ja, bestemmelsen kan omfatte alle ansatte ved de nævnte skoleformer, hvor forskriften om underretningspligt fastsætter tavshedspligtens anvendelse.

Kan ansatte få straffeansvar, hvis de videregiver fortrolige oplysninger uden samtykke?

Ja, efter straffelovens §§ 156 og 157 kan ulovlig videregivelse af fortrolige oplysninger medføre straf, hvilket gælder ansatte under denne paragraf ved de nævnte skoler.

Hvordan sikres rettighederne for de børn og unge, der berøres af denne tavshedspligt?

Det sker gennem en strafferetlig sanktion ved brud på tavshedspligten, samtidig med at underretningspligten og øvrige forvaltningsretlige regler skal sikre barns tarv og privatliv.

Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til Barnets Lov-assistenten!

Foreslåede spørgsmål
Hvad betyder § 210a i praksis?
Hvordan håndteres tavshedspligt på frie skoler?
Hvornår anvendes strafferetlige sanktioner for tavshedspligt?