Barnets lov § 151

Billedgenerering afventer: Illustrate a thoughtful Danish social services scene depicting a child and a social worker in an office, with symbols of justice and care, showing the oversight role of a governmental agency in a Danish context.

Kort sagt

Paragraf 151 etablerer Ankestyrelsens aktive rolle i tilsynet med kommunernes håndtering af sager om støtte til børn og unge.

Lovtekst – § 151 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Ankestyrelsen kan af egen drift tage sager om støtte efter denne lov til børn og unge op, når det må antages, at en kommunalbestyrelse i en konkret sag ikke har foretaget de fornødne sagsbehandlingsskridt eller ikke har truffet de fornødne afgørelser i overensstemmelse med barnets eller den unges bedste, jf. dog stk. 5 og 6. Ankestyrelsen kan pålægge kommunalbestyrelsen at foretage de fornødne sagsbehandlingsskridt eller at træffe de fornødne afgørelser efter kapitel 3-7 og 9-12.

Stk. 2. Ankestyrelsen kan træffe foreløbige afgørelser om indsatser efter § 32, § 35, stk. 4 og 5, og § 46, hvis der er behov herfor og kommunalbestyrelsen undlader at iværksætte disse i fornødent omfang.

Stk. 3. Ankestyrelsen kan træffe afgørelse efter §§ 23, 40, 47, 61-63, 67, 104 og 105.

Stk. 4. Ankestyrelsen kan pålægge kommunalbestyrelsen at gennemføre en afgørelse efter stk. 1-3 og kan bestemme, at afgørelsen skal gennemføres inden for en nærmere angivet tidsfrist, når det må anses for nødvendigt af hensyn til barnets eller den unges bedste.

Stk. 5. Ankestyrelsen kan ikke træffe afgørelse efter stk. 1 og 3 i sager om et barn eller en ung, der er pålagt en straksreaktion, jf. § 12 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, eller er i et forbedringsforløb, jf. §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. I sager omfattet af 1. pkt. kan Ankestyrelsen træffe afgørelse om at pålægge kommunalbestyrelsen at forelægge sagen for Ungdomskriminalitetsnævnet. Ankestyrelsen skal orientere Ungdomskriminalitetsnævnet om afgørelser efter 2. pkt.

Stk. 6. Ankestyrelsen kan ikke træffe en foreløbig afgørelse efter §§ 46 eller 47 i denne lov, når afgørelsen vedrører et barn eller en ung i et forbedringsforløb efter §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Ankestyrelsen skal orientere Ungdomskriminalitetsnævnet om tilfælde omfattet af 1. pkt. og om afgørelser efter stk. 2, når afgørelsen vedrører et barn eller en ung, der er i et forbedringsforløb, jf. §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.

Praktisk betydning

Paragraf 151 etablerer Ankestyrelsens aktive rolle i tilsynet med kommunernes håndtering af sager om støtte til børn og unge. Når der er mistanke om manglende sagsbehandling eller utilstrækkelige afgørelser, kan Ankestyrelsen tage initiativ til at sikre, at barnets eller den unges bedste bliver varetaget. Dette indebærer en kontrolfunktion ud over almindelig klagebehandling, hvor Ankestyrelsen ikke blot kan granske, men også pålægge kommunen handlinger inden for de angivne kapitler. Paragraffen bidrager til en nødvendig balance mellem lokal selvstyre og statslig kontrol, men dens formuleringer efterlader et vist spillerum for myndighedsudøvelsen, hvilket kan skabe usikkerhed for både kommuner og borgere. Samtidig bidrager bestemmelsen til at sikre rettigheder for børn og unge ved at skabe et ekstra lag af kontrol, hvilket er en nødvendighed i sociale sager, som ofte er komplekse og følsomme. Dog kunne lovteksten med fordel præciseres for at styrke forudsigelighed og klarhed omkring Ankestyrelsens beføjelser og omfanget af pålæg, herunder grænserne for indgreb i kommunernes selvbestemmelse.

Eksempler

  • Ankestyrelsen griber ind ved kommunal passivitet

    Hvis en kommune undlader at foretage en vurdering eller træffe afgørelse om nødvendige støttetiltag til et barn med særlige behov, kan Ankestyrelsen på eget initiativ pålægge kommunen at handle.

  • Påbud om børnefaglig undersøgelse

    I en sag med massiv bekymring for barnets trivsel, hvor kommunen har forsinket en børnefaglig undersøgelse, kan Ankestyrelsen kræve, at kommunen igangsætter denne uden yderligere forsinkelse.

  • Sagsbehandling ved klage efterfølgende sikret

    Når en sag om anbringelse uden for hjemmet er blevet behandlet forkert eller mangelfuldt, kan Ankestyrelsen tage sagen op og sikre, at der træffes korrekte og retmæssige afgørelser i overensstemmelse med barnets bedste.

Almindelige misforståelser
  • At Ankestyrelsen kan overtage sagen og træffe afgørelser fuldstændigt uden kommunens medvirken – i virkeligheden pålægger Ankestyrelsen kommunen at handle.
  • At Ankestyrelsens inddragelse automatisk betyder kritik af kommunen, hvor det ofte handler om sikring af rettidig og passende sagsbehandling.
  • At § 151 gælder for alle sager uden undtagelser, mens den præcist ekskluderer sager om straksreaktioner og forbedringsforløb efter ungdomskriminalitetsloven.
Almindelige spørgsmål

Under hvilke omstændigheder kan Ankestyrelsen tage en sag op af egen drift?

Ankestyrelsen kan tage en sag op, når det må antages, at kommunen ikke har udført de nødvendige sagsbehandlingsskridt eller afgørelser, som sikrer barnets eller den unges bedste, jf. § 151, stk. 1.

Kan Ankestyrelsen visitere kommunale ressourcer eller træffe afgørelser uden kommunens samtykke?

Ja, Ankestyrelsen kan pålægge kommunalbestyrelsen at foretage sagsbehandlingsskridt eller træffe afgørelser efter bestemte kapitler i loven, således at kommunerne forpligtes til at handle.

Er der situationer, hvor Ankestyrelsen ikke kan træffe afgørelser efter paragraf 151?

Ja, stk. 5 og 6 i paragraf 151 angiver begrænsninger, eksempelvis i sager om børn pålagt straksreaktioner eller i forbedringsforløb efter ungdomskriminalitetslovgivningen, hvor Ankestyrelsen ikke kan træffe afgørelser efter denne paragraf.

Hvilken betydning har denne paragraf for kommunernes selvbestemmelse?

Paragraffen indebærer en statslig kontrolfunktion, som kan komme til at gribe ind i kommunernes handlefrihed, hvilket balancerer mellem nødvendigt tilsyn og kommunal autonomi.

Hvordan sikres barnets eller den unges perspektiv i Ankestyrelsens sagsbehandling?

Paragraffen henviser til barnets bedste, hvilket juridisk og praktisk betyder, at beslutninger bør træffes med respekt for barnets tarv, et princip der understøttes af øvrige bestemmelser i loven og vejledninger.

Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Spørg mig om Barnets Lov.

Foreslåede spørgsmål
Hvad betyder § 151 i praksis?
Hvornår kan Ankestyrelsen gribe ind?
Hvordan sikrer loven barnets bedste?