Aftaleloven § 40

Billedgenerering afventer

Kort sagt

§ 40 betyder, at når man efter aftaleloven skal give en meddelelse – for eksempel et svar på et tilbud eller en tilbagekaldelse – er det tilstrækkeligt, at afsenderen har indleveret meddelelsen til et forsvarligt befordringsmiddel, som for eksempel post, telegraf eller et andet anerkendt kommunikationsmiddel.

Lovtekst – § 40

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 193 af 5.3.2016

Når nogen, som efter denne lov skal »give meddelelse« har indleveret meddelelsen til befordring med telegraf eller post eller, hvor andet forsvarligt befordringsmiddel benyttes, har afgivet den til befordring dermed, går det ikke ud over ham, at meddelelsen forsinkes eller ikke kommer frem.

Praktisk betydning

§ 40 betyder, at når man efter aftaleloven skal give en meddelelse – for eksempel et svar på et tilbud eller en tilbagekaldelse – er det tilstrækkeligt, at afsenderen har indleveret meddelelsen til et forsvarligt befordringsmiddel, som for eksempel post, telegraf eller et andet anerkendt kommunikationsmiddel. Hvis meddelelsen undervejs forsinkes eller slet ikke kommer frem, kan dette ikke stilles afsenderen til ansvar. Dette er et princip om afsendelsesrisiko, hvor ansvaret for om meddelelsen går tabt eller bliver forsinket ikke påhviler den, der har sendt beskeden korrekt. Dette har stor praktisk betydning for erhvervsdrivende og private, især i tvivlssituationer hvor beviset for afsendelse får afgørende betydning. Paragraffen sikrer, at ingen bliver urimeligt ramt af kommunikationstekniske svigt, så længe de har handlet korrekt og rettidigt.

Eksempler

  • Tilbagesendelse af tilbud med posten

    En privatperson sender en accept af et boligtilbud med posten, men brevet forsvinder. Personen er stadig rettidigt frigjort for sit ansvar, fordi brevet blev indleveret.

  • Tilbagekaldelse af fuldmagt via e-mail

    En virksomhed sender en e-mail om tilbagekaldelse af fuldmagt, men mailen havner i spamfilter. Virksomheden har opfyldt sin pligt, da e-mailen er sendt via et forsvarligt middel.

  • Køber sender fortrydelse på telefontjeneste

    En køber fortryder et køb og sender straks en besked via en anerkendt digital beskedtjeneste. Meldingen når dog ikke frem – men det går ikke ud over køberen.

Almindelige misforståelser
  • Mange tror, at afsenderen altid har ansvaret for levering, selv ved forsvarlig afsendelse.
  • Nogle tror, at forkert valg af befordringsmiddel også er dækket – det er kun, hvis midlet er forsvarligt.
  • Der er ofte tvivl om paragraffen gælder for alle former for beskeder, men det gælder kun dem, der har retsvirkning efter aftaleloven.
Almindelige spørgsmål

Er jeg ansvarlig for, om min meddelelse når frem til modtageren?

Nej, hvis du har sendt meddelelsen via et forsvarligt befordringsmiddel, bærer du ikke risikoen for, at den forsinkes eller bliver væk.

Gælder det for alle slags meddelelser?

Det gælder kun for de meddelelser, som skal afgives efter aftaleloven, ikke for almindelige henvendelser uden retsvirkning.

Skal jeg kunne bevise, at jeg har sendt meddelelsen?

Ja, du skal kunne dokumentere, at meddelelsen er blevet indleveret til et egnet befordringsmiddel.

Gælder det også for elektronisk kommunikation?

Ja, hvis den elektroniske kommunikation betragtes som forsvarlig og almindelig anerkendt, gælder princippet også.

Relaterede paragraffer
  • § 2

    Også her har tidspunktet for afsendelse og modtagelse af meddelelser betydning.

  • § 4

    Vedrører situationer hvor sene eller mistede svar har betydning for aftaleindgåelse.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Spørg mig om § 40 og meddelelsespligt.

Foreslåede spørgsmål
Hvornår bærer afsenderen risikoen for bortkomst?
Hvordan dokumenterer jeg, at jeg har sendt en meddelelse?
Gælder § 40 også for digitale beskeder?